Докладът на „Ърнст и Янг” „Уроците, научени по време на промяна” сочи, че компаниите преразглеждат своите бизнес модели и увеличават своята гъвкавост, докато съставят плана си за възстановяване
Лондон, 20 октомври 2009
Проучване на „Ърнст & Янг” аналазира подробно как водещи световни компании са се преборили с кризата и как протича подготовката им за възстановяване от нея. ‘Уроците, научени по време на промяна’ е уникален сборник с интервюта на над 500 от старшите партньори в клонове на одиторската компания по целия свят с клиентите им през последните няколко месеца.
Много от компаниите вече излизат от кризата и от финансовата несигурност и започват отново да правят планове за бъдещето си, осъзнавайки, че ще е нужно да функционират в една много различна бизнес среда.
Фирмите са научили много уроци от преживяното през последните 18 месеца. Само преди година пазарните индекси рязко спаднаха – с 10% за една сутрин; сега капиталовите пазари дори и да са възстановени и дори бизнесите да са далеч от ръба, малко компании мислят, че животът ще продължи ‘по старому’.
Според Стив Алмаси, вицепрезидент в Ърнст и Янг на глобално ниво, се е създала нова, по-сложна среда за бизнес: „На пръв поглед нещата изглеждат доста мрачни в този новосъздал се в следствие от рецесията свят. Търсенето най-вероятно ще бъде слабо в близко бъдеще; безработицата може би дори ще нарасне; данъчното бреме също ще се увеличи, за да се набавят средства за правителствени програми за стимулиране на бизнеса; доверието на потребителя ще се възстановява продължително. Без съмнение, ще видим и по-агресивна регулация, която няма как да не струва скъпо на съответния бизнес.”
Различни среди, различни приоритети
На въпроса как оценяват стратегиите на компаниите за оцеляване в тази нова среда, партньорите в „Ърнст и Янг” обръщат внимание на промяната в начина им на мислене в рамките на една година.
„Преди шест месеца, клиентите ни споделяха, че е най-важно да оцелеят и да привлекат нужния финансов ресурс за заплати на персонала и плащания към доставчиците. Сега вече е ясно, че трябва стратегия, която да преосмисли цялостния бизнес модел, за да се оптимизира оперативната дейност и тя да стане по-гъвкава. Паричните средства все още са важен фактор, но също толкова важно е и планирането на бъдещето, както и оптималният контакт с пазара – било то като географски регион или като разширяване на палитрата от услуги или продукти”, коментира Алмаси.
Преразглеждане на бизнес модела
След последните 12 месеца не е изненада, че почти 90% от клиентите, участващи в анализа, са приели или обмислят приемането на стратегия, съсредоточена върху основните им компетенции. Причината за това е или защото се продават второстепенни активи или защото по време на кризата е станало ясно, че е прекалено скъпо и рисковано да се агрегират компетенции.
Висок е процентът на компаниите, които преразглеждат стратегиите си относно най-важните си клиенти (84%) и най-рентабилния за тях сектор (85%).
„Светът се промени през изминалата година, традиционните бизнес модели – също. Някои изчезнаха изцяло, докато други ще трябва да се адаптират към новите правила на играта. Оцеляването в тази трудна бизнес среда изисква гъвкавост, творчески характер и въображение,” подчерта Алмаси.
Подобряване на ефективността
Освен промяна на бизнес модела и приемане на нова стратегия за съществуване в променяща се среда, компаниите търсят начини за постоянно намаляване на разходите си и за по-бърза и ефективна адаптация към променящия се пазар.
Над 90% от компаниите са ускорили изготвянето на програми за намаляване на разходите (74%) или вече са взели сериозни мерки в тази насока (18%).
Броят на компаниите, които вече са внедрили аутсорсинга или общ център за услуги, е по-нисък – 55%. 31% от анкетираните активно са търсили начини да подобрят ефективността така, че тя да повлияе благоприятно върху целия бизнес. Компаниите активно търсят начин да намалят и фиксираните си разходи.
Дружествата осъзнават също нуждата от по-добри прогнози и анализи (80% са започнали да правят такива или обмислят да започнат в скоро време) и продължават да проучват нови начини за по-голяма гъвкавост и ефективност за сметка на намаляване на персонала (71%).
Алмаси допълва: „Намаляването на разходите може да е краткосрочна цел, но повишената гъвкавост е цел в дългосрочен план. Времената, когато на персонала се позволяваше да е неефективен, отминаха.”
Уроците от различните индустрии
Проучването на Ърнст и Янг изследва различни сектори в бизнеса и това как кризата им се е отразила. Банковата и автомобилната индустрия, например, са претърпели огромна промяна през последните 2 години, докато технологиите и нефтодобивът , например, определено не са минали през подобни перипетии.
Алмаси обяснява: „Въпреки че кризата се е отразила по различен начин на различните индустрии, има общи поуки, които компаниите са си взели през последните две години. Няма дружество, без значение в коя индустрия е, което да може да си позволи да вярва, че нещата ще се нормализират скоро, че всичко ще е по старому и че няма да има играчи, които няма да оцелеят в дългосрочен план.”
Да гледаш от другата страна на нещата
Може би едно от най-изненадващите открития, до които стигат анализаторите след интервютата с клиенти, е, че вместо да разчитат на някакви правителствени мерки за протекция на националното производство, много от фирмите са започнали да разнообразяват своите географски пазари. 85% от анкетираните вече са направили това, а 26% разглеждат идеята за разработване на план.
„Развиващите се пазари са се отърсили най-бързо от кризата. 15% от компаниите във Fortune 100 са базирани в една от 4-те бързо развиващи се икономики, наречени BRIC (Бразилия, Русия, Индия и Китай) и имат по-голяма възможност за развитие, а потенциалът за разширяване в световен план е огромен. Дори и онези компании, ангажирани със задълбочаване в основните си компетенции, не бива да забравят да търсят нови клиенти и нови пазари.”, препоръчва Алмаси.
край
За програмата Lessons from Change
От януари 2009 Ernst & Young провежда програмата ‘Opportunities in adversity’, насочена към подпомагане на бизнеса по света в условията на глобална икономическа криза. Компанията провежда задълбочени проучвания на фирми от различни сектори на бизнеса, действащи на различни пазари за това как те управляват дейността си по време на икономическа и финансова нестабилност. Тези анализи се разпространяват сред повече от 500 клиенти на Ernst & Young.
За Ernst & Young
Ernst & Young e световен лидер в застрахователните, данъчните, транзакционните и одиторски услуги. По света 144 000 служители са обединени от общи цености и безапелационна отдаденост на качеството. Това е различната компания, която помага на служителите си, на клиентите си и на широки общности от хора да достигат своя потенциал.
За повече информация, моля посетете www.ey.com.
Ernst & Young принадлежи на световната организация от фирми Ernst & Young Global Limited, всяка от които е самостоятелно юридическо лице. Самата Ernst & Young Global Limited, регистрирана във Великобритания, не предлага услуги на клиенти.