За четвърта поредна година добрите български бизнес практики ще бъдат отличени в утвърдения вече конкурс „Най-добра българска фирма на годината“, организиран от Fibank (Първа инвестиционна банка). Победителите за 2015 г. ще бъдат обявени официално на 24 ноември на специална церемония в София.
Участниците са разпределени в пет категории според тяхната големина: “Средни и големи фирми“, „Микро и малки фирми“, „Стартираща фирма“, „Фирма на публиката“ и новата категория „Проектно финансиране на бизнес таланти“. Формулярите за кандидатстване се оценяват от авторитетно жури в състав: Васил Христов – изпълнителен директор на Fibank, Светла Костадинова – изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, Лъчезар Богданов – управляващ партньор в „Индъстри уоч“, финансистът Емил Хърсев, социологът Кънчо Стойчев, Венелина Гочева – управител на „Медийна група България Холдинг” и Йордан Матеев – главен редактор на сп. „Форбс“България. Новата категория „Проектно финансиране на бизнес таланти“ има собствено жури и в нея идеите се разглеждат от: Пламен Ташков – собственик на производителя на бронежилетки „МАРС Армор“, Цветан Цеков – земеделски производител и собственик на „Яблена Натура“ и Венцислав Пенков – собственик на фирма „Национал 7“, която се занимава с производство на екопелети. В тазгодишното издание на инициативата взеха участие над 240 компании от 80 бранша. ”Интересът към конкурса продължава да расте с всяка следваща година”, коментират организаторите. До края на тази седмица всеки може да подкрепи своята фирма фаворит, като гласува за нея на интернет страницата на конкурса www.naidobrafirma.bg.
От журито отбелязват, че в тазгодишното издание с най-активно участие се открояват проектантските и строителни фирми. Спектърът на услуги при тях е широк – от строителство на жилищни и промишлени сгради, през отделни покривни системи, до изграждане на инфраструктурни и електроенергийни обекти. Следват ги текстилната индустрия, като и тук разнообразието е значително: кандидатстват производители на дамско и мъжко облекло, на персийски килими, хавлии, спортни дрехи, обувки и чанти, фолклорни костюми и носии.
Като цяло собственото производство води при кандидатите пред занимаващите се с търговия и услуги компании. Производителите на зърнени, маслодайни и бобови растения, животновъдите, производителите на мебели, бетонови смески, ел. инсталации, климатични системи, както и на захарни и сладкарски изделия също намират място сред най-многобройните участници в инициативата. В сферата на услугите като брой участници изпъкват хотелиерите и фирмите за транспортни услуги – пътнически и товарен, вътрешен и международен транспорт, дори корабни превози. Наред с тях участват фирми в областта на комуникационните услуги и интернет, разработка на софтуер, компютри, сервиз на автомобили, кредити и др.
През есента на миналата година организаторите на конкурса обявиха старта на нова категория – „Проектно финансиране на бизнес таланти”. По този начин от Първа инвестиционна банка подават ръка на български предприемачи с интересни бизнес идеи. Чрез новата категория в конкурса организаторите ще предоставят финансова подкрепа на победителите, за да стартират и развият свой собствен бизнес. На церемонията на 24-ти ще бъдат обявени и бизнес идеите, които най-много са впечатлили журито.