Бизнесът започва да губи импулса за дигитализация, възникнал през извънредното положение

Полезни съвети как да подобрим присъствието си в дигиталното пространство и да сме подготвени за бъдещи кризи, свързани със социално дистанциране

На път ли са българските фирми да изгубят импулса за дигитализация, който възникна с извънредното положение през пролетта? Днес, няколко месеца по-късно, когато мерките са вече са по-олекотени, този въпрос става все по-актуален.

„През месец март всички се оказахме изненадани от обстоятелствата, поставени на тясно и принудени да променим начина си на работа за броени дни, а в някои случаи – целия си бизнес модел. При евентуална следваща криза, например при по-сериозна вълна от разпространение на COVID-19 през зимата, ние не можем да си позволим да сме изненадани. Вече сме наясно какво може да се случи и ще бъде безотговорно да не сме подготвени за бъдещи подобни ситуации.“ – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ.

Според нея, дигитализацията на бизнеса не само може да подготви една организация за други такива кризи в бъдеще, а и да ѝ донесе повече гъвкавост, възможност екипът ѝ да оперира по всяко време, отвсякъде и при всякакви условия, да си запази достъпа до фирмените данни, да продава дори и при затворени физически обекти и да поддържа тясна връзка с общността си. „По време на извънредното положение се видя, че дори много малки компании с добро присъствие онлайн успяха да разширят дейността си, когато по-големи техни конкуренти се затрудняваха. Изводите от тези трудни месеци са ясни: днес нито една организация, колкото и малка да е тя, не може да си позволи да няма пълноценно присъствие в интернет.“ – добавя още специалистът по дигитални комуникации.

Тя е убедена, че независимо дали даден бизнес е започнал с физически търговски обекти, или още със старта си е в дигиталното пространство, той има какво да направи, за да подобри присъствието си в него. Ето и някои полезни съвета в тази област:

Лесно и бързо създаване на сайт

Платформите с отворен код за управление на съдържанието като WordPress, Joomla и Drupal, както и SaaS платформите като Сайт Билдър и Shopiko, правят създаването на сайт или онлайн магазин нещо изключително достъпно. Това позволява дори и най-малките фирми или самонаети специалисти да се сдобият с пълноценно присъствие в мрежата.

Заложете на съдържанието

Не е достатъчно да имате сайт. Важно е също съдържанието в него да е интересно, лесно за достъпване и добре представено. Сайт без никаква информация по него няма да бъде интересен нито на потребителите, нито ще бъде оценен високо от онлайн търсачките. Помислете за начина, по който е подредено съдържанието на страниците, както и за създаването на фирмен блог към Вашия сайт. Добавянето на качествени снимки, видео, аудио подкасти или други формати също ще допринесе за по-пълноценното изживяване на Вашите посетители. Това може да включва също различни обучителни и технически материали, електронни книги и наръчници, успешни истории (т.нар. success story) и др.

Комуникация с клиентите в различни канали

Дигиталните канали се увеличават почти на ежедневна база. Затова е особено важно да познавате добре аудиторията си и да знаете къде предпочита да прекарва времето си тя. Използването на по-малко комуникационни канали, но с по-качествена поддръжка е за предпочитане пред създаване на профили във всички възможни социални мрежи и оставянето на повечето от тях без съдържание. Регистрацията в Google My Business също е от важно значение особено ако бизнесът е локален. Погрижете се да предоставите множество различни опции за контакт на страницата Контакти и да сте достъпни през всички тях – чат, имейл, телефони, актуални адреси, форми за запитвания и др. Използването на професионална електронна поща към собствения домейн повишава имиджа и доверието на контрагентите.

Рисковете

Дигитализацията решава много проблеми, но би могла да създаде и нови. Затова и сигурността е сред най-важните аспекти от Вашето дигитално присъствие. Колкото повече са интернет потребителите, толкова повече се увеличават и начини за злоупотреби. „Сигурността е споделена отговорност – наша и на клиентите ни. Екипът ни непрекъснато инвестира в подобряване и усъвършенстване на системите ни за сигурност, които ежедневно предпазват клиентските сайтове и пощи от опити за злонамерени действия. От своя страна, всеки един интернет потребител е нужно да спазва определена дигитална хигиена, за да повиши нивото на сигурност. Например, като използва сложни и различни пароли навсякъде, редовно обновява плъгините и шаблоните на сайта си, използва SSL сертификат и пазарува от онлайн магазини само с наличие на такъв, не достъпва административни панели от публични Wi-Fi мрежи и редица други малки промени в навиците, които биха защитили не само сайтовете, но и самите интернет потребители.“ – добавя още Цветелина Ненкова.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *