Александър Александров
Достъпът до финансиране за малкия бизнес в ранната фаза от неговото развитие е кръвоносната система на всяка икономика. Малките фирми представляват 99% от всички европейски компании и генерират по-голямата част от икономическия ръст, както и от работните места в Общността. Но през последната година те най-сериозно усещат силното ограничаване на свежите парични ресурси. От една страна финансовите институции сведоха до минимум възможностите за получаване на кредити, а от друга – междуфирмената задлъжнялост нараства, плащанията от страна на клиентите закъсняват, а това понякога е равносилно на фалит за малък предприемач, стартирал бизнеса си наскоро. Парадоксално е, но поставена в подобна ситуация, една малка фирма може да прекрати съществуването си независимо, че е стъпила в добра пазарна ниша, както и че вече има продажби. Просто липсата на оборотни средства би могла да се окаже пръта, който да счупи колелото на бизнеса.
Тези тенденции принуждават малките компании все по-често да търсят алтернативни възможности за финансиране на своето развитие и да генерират
увеличаващ се приток от кандидати,
търсещи инвеститор пред мрежите на бизнес ангелите на Стария континент, става ясно от сайта на Европейската мрежа на бизнес ангелите. Наред с това, ако преди една година, търсещите финансиране от бизнес ангел, са били предимно стартиращи предприемачи в много ранен стадий от развитието на своите дружества, то днес могат да бъдат открити и редица европейски фирми, намиращи се на в по-напреднала фаза и вече генериращи продажби. Някои от тях дори могат да се похвалят с приходи от 3 до 5 милиона евро през последните три години и влизат в групата от компании, които традиционно не са имали проблем с текущото си финансиране. За бизнес ангелите те представляват апетитни хапки, които могат лесно да изплатят вложените в тях средства и при това са склонни към партньорство при условия, при които не биха се съгласили преди година или две. И очакванията са тази тенденция да продължава да се засилва през следващите месеци. Подобна благоприятна възможност за хората с пари, които търсят в какво да ги инвестират, обаче е истинско бедствие за онези, които в най-голяма степен имат нужда от бизнес ангел – стартиращите компании. За този тип бизнеси тя означава само едно – засилена конкуренция за ресурса на рисковите инвеститори в момент, в който и без това достъпът до финансиране е ограничен.
Как изглежда обаче картинката
от гледната точка на самите бизнес ангели? Много от тях през последната година са изгубили пари на капиталовите пазари или в сферата на недвижимите имоти, което ги прави доста по-внимателни при избора на начинание, за което да отворят своите портфейли. В момент, когато наоколо има многобройни добри възможности, все повече бизнес ангели на Стария континент изглежда предпочитат да останат фокусирани върху своето досегашно портфолио от инвестиции, за да се убедят, че вече започналите проекти няма да фалират. Други техни членове, особено тези, които преди не са преживявали икономическа криза от такъв мащаб, спират да инвестират в нови начинания и дори понякога излизат от мрежите. Увеличава се празнината при опитите да се намери капитал в размер между 500 000 евро и 3 милиона евро, а именно от финансиране в този диапазон се нуждаят много от новите начинания с голям потенциал за ръст, например в сферата на информационните и комуникационни технологии. За собствениците на новосъздадени компании това означава, че привличането на такъв частен инвеститор ще продължава да бъде много трудна задача през следващите година – две. Това създава няколко проблема, защото в трудни икономически условия като сегашните, предприемачите имат още по-голяма нужда от
един друг актив на бизнес ангелите, различен от парите им – техния опит, управленско ноухау и менторство.
Същевременно икономическата криза вече доведе до размествания на пазарните позиции. Някои от традиционните играчи загубиха пазарен дял, други фалираха, а трети, въпреки че имат стабилни показатели, нямат достатъчно ресурс, за да заемат освободилите се ниши. Моментът може да се окаже подходящ за бизнесмени, които започват своето начинание сега и се възползват от очаквания възходящ тренд, колкото и да е бавен той в началото. Това ново поколение от предприемачи ще засили допълнително търсенето на капитала и познанията, които бизнес ангелите могат да предложат.
В тези условия ще нарастне и значението на мрежите на бизнес ангелите – организации, които свързват хора с пари и стартиращи предприемачи или такива в ранен етап от своето развитие. Този тип организации увеличиха своето значение през последните години и се превърнаха в съществен елемент от
екосистемата за стартиращи компании в Европа.
Добрата новина е, че поне засега у нас не се наблюдава отдръпване на частните инвеститори и броят на членовете на Българска Мрежа на Бизнес Ангелите нараства. Увеличава се също и броят на предприемачите, намерили инвеститор чрез нея, като най-новият пример е договорът между фирмата за разработка на игри Ивент Геймс и Васил Величков, управляващ съдружник в системния интегратор Грамма Системс Нет Ис, за който писахме в брой 7 на NewBusiness.bg. Според някои анализатори,
България би могла дори да се възползва
от отдръпването на някои рискови инвеститори в други европейски страни, като ги привлече у нас, особено ако успее да им предложи комбинацията от предприемчиви хора с добри идеи, притежаващи висок потенциал за ръст и ниска себестойност на стартирането на бизнес начинание. Правителството вече даде ясен знак, че ще подкрепя стартъпите, с предложението си за намаляване на уставния капитал за регистрация на ново дружество от 5000 лв. на символичните 2 лв (повече информация по темата можете да видите в текста „Ставаш бизнесмен с 2 лева„, който публикуваме в броя) . Особено важно в това отношение ще бъде следващото издание на годишния доклад Doing Business на Световната банка, в което вероятно при класирането на България ще бъде отчетена и новата политика, която наблюдаваме след смяната на правителството.
Освен това, за да привлече повече инвеститори – както институционални, така и физически лица, държавата трябва да вземе бързи мерки за намаляване на административната тежест върху бизнеса – чрез понижаване броя на регулаторните режими и чрез прекратяване на онези от тях, които са въведени без законово основание, най-вече от местните власти (повече за неправомерните режими в брой 2). Важно е също новото правителство да подкрепи онези икономически
браншове, които имат най-висок потенциал
за ръст и биха могли да послужат за двигател на цялата икономика. Сектори, като информационните технологии и телекомуникациите например са сред онези сегменти, които биха могли да излъчат български играч със значимо влияние в глобален мащаб. А у нас млади хора с добри познания в тези области има немалко.
Какво могат да направят самите предприемачи, в условията на затруднено привличане на капитал? На първо място, те трябва да са сигурни, че предлаганият от тях продукт или услуга дава реална стойност на потребителите. Не е достатъчно просто да имаме идея, която никой друг преди нас не е развил. Важно е също да сме сигурни, че някой наистина ще се интересува от тази идея, че тя ще донесе реални ползи за бъдещите клиенти на компанията ни и ще ги накара да говорят със своите познати за това, което сме им предложили. Бизнес ангелите не са отлетели, а просто достъпът до техните пари е станал по-труден, което означава, че само добре позиционираните предприемачи, разполагащи с реалистичен бизнес план и предлагащи реална стойност на пазара, ще успеят да ги привлекат. Освен това откриването на първите клиенти със собствени усилия също увеличава шансовете за последващо финансиране от „ангел“, защото той ще получи доказателство, че бизнес моделът, който в който му предлагаме да участва, работи и трябва само да бъде направена една финансова инжекция, за да постигне компанията по-сериозен ръст. В такъв случай и позициите на предприемача при преговорите стават по-добри, а делът, който той ще предложи на инвеститора, ще струва повече.