Българският софтуерен бизнес се конкурира трудно на турския пазар, поради сериозните преференции за фирмите в местните технологични инкубатори

Българските софтуерни фирми, които правят бизнес на турския пазар, изпитват сериозни трудности в конкуренцията си с местните играчи от сектора. Причината е в преференциите за компаниите, работещи в технологичните инкубатори в южната ни съседка. От това се оплакаха представители на българската фирма Mirchev Ideas, която откри офис в гр. Истанбул през април 2013 г. и вече има редица успешни проекти в Турция. Преди дни компанията представи своята платформа за електронни магазини Summer Cart и на Международната специализирана изложба за информационни и комуникационни технологии CeBIT Bilișim Eurasia, която се проведе от 24 до 27 октомври,  в гр. Истанбул. Участието на Mirchev Ideas, както и на още 19 технологични фирми от България на общ национален щанд, беше финансирано от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.

„През последните месеци се убедихме, как Турция подкрепя софтуерните си фирми, включени в технологичните инкубатори в страната. Те плащат 0% ДДС, вместо 18% и не плащат данък печалба. В Турция технологичните инкубатори са създадени със закон, който предвижда редица преференции за фирмите от сектора, а основната му цел е да се помогне на предприемачите да създават висококвалифицирани работни места и да развиват бизнес, базиран на познание в страната“ – обясни Мена Мирчева, ръководител на турския офис на Mirchev Ideas.

„Преференциите са в сила до края на 2013 г., но наскоро турското правителство взе решение да удължи техния срок с още десет години. Затова е изключително трудно, българска или друга външна софтуерна фирма да се конкурира с турските компании от сектора, защото се налага тя да продава едновременно по-евтино и с по-малко печалба. Ако правителството ни иска да подкрепи експортно ориентираните фирми от сектора, то трябва да се запознае със ситуацията и също да въведе определени преференции“ – заяви мениджърката и добави, че е доволна от участието си на CeBIT Bilișim Eurasia и от организацията и визията на българския щанд.

Разработената от компанията платформа за онлайн магазини Summer Cart, която през последните години се наложи в България със своето добро съотношение между достъпна цена, високо качество и богата функционалност, вече става все по-разпознаваема и сред турските онлайн предприемачи. Плановете на Mirchev Ideas предвиждат разширяване на присъствието в турския пазар, както и в други страни от региона, но преференциалните позиции на турските компании от сектора забавят това развитие, убедена е Мена Мирчева.

През последните години Cebit Bilișim Eurasia се наложи като едно от най-значимите регионални технологични бизнес събития, свързвайки фирмите от сектора на информационните и комуникационни технологии в Европа с тези от Близкия Изток. Изложението е особено подходящи за български фирми, които търсят нови пазари или партньори в Азия и Африка, както и за такива, които се интересуват конкретно от турския пазар.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *