Български стартъп променя споделеното развитие на бизнес концепции в глобален мащаб

 

Има бизнеси, които още със своето създаване се фокусират върху решаването на съществуващи обществени проблеми, отговарянето на реални необходимости и създаването на нови възможности. Именно те са тези, които най-често успяват да променят света, в който живеем.

За нашият екип е особено радостно, че един такъв проект, който има потенциала да промени света, е създаден в България. Става въпрос за сайта за споделено развитие на бизнес концепции Embrioo.com, основан преди около две години от Рени Попчева, който днес вече се налага като популярна мрежа за иновация с потребители от целия свят. Въпреки че в началото всички са й казвали, че подобен проект не може да успее, Рени все пак го е стартирала преди шест години и днес продължава да влага присъщите за нея енергия и ентусиазъм. А вече започва да събира и първите плодове на своята упоритост.

Потърсихме основателката на проекта и тя се съгласи, въпреки малкото време, с което разполага, да даде интервю пред читателите на NewBusiness.bg за развитието на Embrioo.com и за начина, по който й е хрумнала идеята.

 

ВЪПРОС: Би ли обяснила какво представлява Embrioo?

ОТГОВОР: Embrioo.com е сайт, който според мен може да бъде наречен „open innovation network“ (отворена мрежа за иновации). Той свързва три основни групи от потребители – автори на идеи, специалисти от различни браншове, които участват в развитието на идеите, както и компании, заинтересувани да купят завършените концепции.

Първата група включва хора от цял свят, които имат идеи за подобряване на съществуващи или нови продукти, услуги или процеси в компаниите. Бих искала да подчертая, че не става въпрос за нови идеи за стартиране на бизнес, а за възможности за подобряване на съществуващи процеси.

Втората група обхваща специалисти в 28 различни области – от маркетинг, трейд маркетинг, дизайн, комуникация, събития, до финанси, юридически услуги, логистика и др. Тези 28 области покриват всички аспекти на бизнеса. Те имат възможност във всеки момент да се съберат във виртуален офис в нашия сайт и да работят съвместно по даден проект. Именно те са хората, които създават от една груба идея – завършена 360 – градусова концепция. Съществуването на тази група е много важно, защото грубите идеи не са достатъчни за купувачите – т.е. компаниите, които биха искали да ги реализират. 99% от тях искат да видят нещо по завършено и по-разработено. Няма проблем обаче един човек да участва като представител и на двете групи. Тези две групи сформират креативната част от потребителите. Те притежават съвместно авторското право върху завършените концепции, като всеки получава предварително уговорен дял.

 

ВЪПРОС: Кой купува идеите и концепциите?

ОТГОВОР: Това е третата група – корпорациите, които могат да търсят готови концепции за развитие на част от своя бизнес или да поръчват такива. Embrioo.com им предоставя достъп до списъка с готови концепции, както и до много добър класификатор, чрез който те да прецизират търсенето. Освен това корпорациите могат да пуснат бриф с предварително определен бюджет и да получават предложения от един, два или три различни екипа. В крайна сметка, те могат да изберат да купят най-доброто предложение, а може и всички.

Друга възможност за корпорациите е да отворят собствен cloud – акаунт, в който да включат своите служители от цял свят (например от различни държави), които те преценят в рамките на тяхното cloud – пространство. Всеки от техните служители има собствен акаунт и аналогично може да дава идеи и/или да участва в разработването на идеи в концепции. Могат също така да създават и смесени екипи между корпоративни служители и crowd – потребители на Embrioo от цял свят.

 

ВЪПРОС: Би ли споделила, как ти хрумна идеята за този сайт?

ОТГОВОР: Започнах да развивам идеята преди шест години, с 2000 лв. капитал и с нулеви познания в сферата на интернет, маркетинг, трейд маркетинг. Дори не можех да направя презентация в Power Point, а с Excel. Преди това, в продължение на 14 години съм работила в различни големи чуждестранни корпорации, включително P&G, Unilever и др., но в търговски отдел. В последствие разширих обхвата – маркетинг, бранд мениджър, трейд маркетинг мениджър, мениджър „Бизнес развитие“ и др. Спомням си много добре датата, когато ми хрумна идеята за Embrioo – 20 юни 2006 г., когато тогавашният ми шеф извика мен и колегите ми на брейнсторм сесия. Тогава аз му предложих множество идеи, а той накрая започна да крещи и да обяснява, че може да имам и 1000 идеи, но докато не му предложа завършена концепция, това няма значение. Тогава за последен път съм плакала пред толкова много хора и точно тогава реших, че рано или късно ще направя платформа, която да позволява развитието на идеите, до завършени концепции. Първоначално всички, на които споделях идеята си за Embrioo, ми казваха, че съм абсолютно луда и това е прекалено абстрактна идея, която не може да успее. След това намерих дялово финансиране от частен инвеститор и всичко потръгна.

 

ВЪПРОС: На какъв етап е проектът ти в момента?

ОТГОВОР: Сайтът стартира на 28 октомври 2010 г. , но през следващите три месеца сме правили само системни тестове, с много малко потребители. Може да се каже, че проектът работи реално от февруари тази година. През май постигнахме споразумение с The Coca Cola Company. След като те ни се довериха, вече имаме интерес от страна на PepsiCo, Haineken и други корпорации. Първоначално много от тях ни отказваха категорично. Спомням си, че още преди да пусна сайта, изпратих предложение на Порше, но получих отказ. Светът обаче се промени много през последните шест години.

 

ВЪПРОС: Какво имаш предвид?

ОТГОВОР: Икономическата криза промени нагласата на големите корпорации. През първите две кризисни години техният основен фокус беше намаляването на разходите. Сега обаче вече няма повече възможности за орязване и компаниите започнаха да търсят иновативни модели, нови концепции, ниско – бюджетни решения и гъвкави методи за работа, нови възможности за иновация. Те се вслушват много повече в това, което техните потребители мислят. А Embrioo може да им предложи всичко това.

 

ВЪПРОС: Какви хора участват в сайта?

ОТГОВОР: Към момента в него са регистрирани 530 креативни членове от цял свят, с изключение на Централна Африка. Има дори хора от държави, като Египет и Южна Африка. Често самите членове ни дават идеи за подобрение на сайта, за което сме им много благодарни. Едно от основните предимства е, че регистрацията в Embrioo е много бърза и лесна, като за целта може дори да се използва съществуващ профил на потребителя в LinkedIn или друга социална мрежа, както и линкове към съществуващо портфолио. Опитваме се да улесняваме максимално работата на креативните хора и да им предоставим една удобна платформа за развитие на идеите им.

 

ВЪПРОС: Как виждаш проекта си в бъдеще?

ОТГОВОР: Очакванията ми са той да стане много голям глобален проект. Това няма да се случи за една година. Дори и да разполагахме с достатъчно пари, сайтът има нужда от технологично време за своето развитие. Имам визия за това, което трябва да бъде подобрено през следващите четири години, както и за някои нови дейности, като създаването на отворена учебна академия, насочена към нашите членове и много други надграждащи модули и услуги. Но все пак да не забравяме, че проектът за сега е в бета версия, и все още усилено тестваме реакциите, механизмите, модулите и всички останали аспекти.

 

ВЪПРОС: В заключение, какво би казала на хората, които имат идеи и искат да ги реализират?

ОТГОВОР: Това е страхотна възможност за тях, защото могат по всяко време – докато си пият кафето в Старбъкс или се бръснат със самобръсначката Жилет, да измислят как да подобрят процеса и веднага да публикуват своята идея. След това те лесно могат да получат подкрепа за нейното развитие в завършена концепция, без да дават пари и някой ден да спечелят от продажбата на концепцията. Не е изключено също да бъдат поканени в екипа на Старбъкс или P&G.

Проектът ни дава стойност и на професионалистите в различни области, които развиват идеите в концепции. Те могат да научават различни аспекти в бизнеса, от различни хора от цял свят, докато работят в екип по конкретен казус. Днес броят на фриленсърите се увеличава с 30% всяка година в световен мащаб. Конкуренцията е жестока и се засилва. Вече не е достатъчно да знаете и да можете в дадена област, дори и да сте изключително добър в нея. А на корпоративните мениджъри Embrioo позволява да натрупат списък от инсайти, идеи и концепции от хора от цял свят за бранда, който представляват. Когато пожелаят, те могат да разгледат списъка и да открият нещо, което да промени живота или бизнеса им завинаги.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *