През седмицата Synovate завърши проучване за поведението на интернет потребителите в България , направено по поръчка на e-Academy – организатор на най-голямото събитие за интернет индустрията за Централна и Източна Европа и едно от най-големите на Стария континент – Webit Expo & Conferences. е-Academy е консултантска компания с държавен лиценз за първия по рода си център за професионално обучение и подготовка на кадри за интернет индустрията – маркетинг, реклама, ПР и др.
Един от показателите, които e-Academy следи за регионалните пазари на Югоизточна Европа е доверието. Резултатите от проучването доказват тезите, развити и по време на провелото се в началото на октомври изложение и конференция Webit за Югоизточна Европа
75% или три четвърти от населнието на България се доверява на препоръка от приятел при избор на продукт или услуга. 40% от населението вярва на чутото и видяното по телевизията и на телевизионната реклама. Проучването показва, че третия най-влиятелен и достоверен канал за получаване на информация е интернет. 29% от българите вярват на видяното и прочетено в корпоративни сайтове, мнения на други потребители, спонсорирани линкове в търсачки, имейл и банер реклама. „Потребителите вече очакват да получават информация, където, когато и както поискат“ казва Пламен Русев – председател на е-Академи и основател на интерактивна агенция design.bg, „Свидетели сме на еднa особено важна промяна – промяната във формата на доверието. Хората вече вярват повече на мнение на непознати в интернет, отколкото на посланията, които отправят брандовете към тях“. Екпертът също така коментира, че „…традиционния маркетинг няма да спре да съществува, но потребителите получават все по-голям набор от инструменти, за да игнорират посланията му. Нужни са е-обучени специалисти, които да мога и знаят как да работят в новата комуникационна среда на Мрежата“.
Подобно на българите, англичаните също вярват на най-много на препоръка от приятели, като за острова доверието към препоръките е цели 91%. Това показват резултатите от друго проучване, осъществено от Нилсен на Острова, където интернет рекламата изпревари по бюджети телевизионната. Следващия най-достоверен източник на информация е интернет с 68% от доверието на потребителите. Проучването на e-Academy и Synovate в България показва, че информацията в печатните медии и рекламите в печатните медии си разделят по 15% от доверието на потребителите. 9% от българите вярват на радио рекламата и само 1% на SMS рекламите. Според Пламен Русев неправилното и неподходящо ползване на мобилния канал – мобилна реклама и маркетинг и свеждането им до SMS кампании води до ниското доверие на българите. „Тепърва и в България, мобилните технологии и маркетинг ще се развият като един много силен и ефективен канал за брандовете, както за комуникация с публиките, така и за продажби“ каза г-н Русев.
Всички данни от проучването, както и коментари към тях от страна на анализаторите и консултантите на e-Academy можете да намерите в края на седмицата на www.eTimes.bg – българската медия за интерет бизнес, маркетинг и реклама.