Александър Александров
Колко инвестиции са нужни, за да започнем малък бизнес? Много – биха отговорили мнозина и то главно от хората, които никога не са правили това. Никакви – би бил отговорът на американеца Джейсън Седлър и вероятно би добавил, че единствения актив, който трябва да имате, за да започнете … сте вие самите. За него това твърдение важи в съвсем буквалния смисъл, защото младият маркетингов специалист успява да създаде собствена компания и да я превърне в печелившо начинание, предлагайки единствено рекламна площ върху собственото си тяло.
Подобно на мнозина млади американци, Седлър остава без работа преди малко повече от година, в следствие на глобалната криза. За разлика от мнозина, обаче той не търси решение по традиционния начин – изпращайки десетки CV-та на мейлите на HR отделите, а съзира в безработицата възможност
сам да поеме контрола
върху своя живот. През миналата година Джейсън основава своя собствена компания I Wear Your Shirt с единствен предмет на дейност – предлагане на услугите си като своеобразен жив билборд. Днес той има зад гърба си (в буквалния смисъл на този израз) десетки американски компании – от малки, до големи корпорации и от финансовите услуги, до корпоративните решения за обединени комуникации.
„Всъщност това е една доста проста идея и аз съм едно обикновено момче. Продавам всеки ден от годината при фиксирана цена – така 1 януари струва 1 щ. долар, а 31 декември – 365 щ. долара. Ще продавам всички 365 дни в годината, без изключение“ – споделя Джейсън от страниците на своя сайт – „Няма никаква тайна и аз не съм рок звезда, професионален атлет, манекен или каквато и да е сензация. Просто съм страстен почитател на маркетинга, достатъчно активен човек съм и обичам да постигам целите си.“
Какво получават клиентите му?
Компаниите, които заложат на нестандартната жива реклама, трябва просто да изпратят по електронната поща изображението, което трябва да бъде отпечатано върху фланелката, в съответната големина. След това Джейсън поема ангажимента да носи фланелката през съответния ден, да се разхожда на публични места, да се снима във видеоклип, който да публикува в YouTube и Ustream.tv, да публикува снимки в своя блог, както и в сайта за хостинг на изображения Flickr, да напише коментари в блога, във Facebook и в своя фирмен Twitter – акаунт, както и да включи фирменото лого и уебсайт на клиента в своя календар. И всичко това – за всеки отделен ден от съответната рекламна кампания.
Успехът на младежа е безспорен (календарът му за 2009 г. отдавна е запълнен) и според мнозина се дължи на умелото съчетаване на оригинална идея с оптималното използване
възможностите на социалните мрежи
и web 2.0 средства за комуникация. Показателно е, че само последователите на Джейсън в Twitter са над 17 000. „Винаги съм мислил креативно и разбира се, винаги съм носил тениски, като всеки друг. Когато проектът „Million Dollar Homepage“ стана сензация преди години, аз осъзнах, че трябва да има нещо подобно, което би могло да донесе успех и на мен“ – посочва младежът. Подобно на популярния от близкото минало уебсайт, чиито създател стана милионер от продажбата на пиксели, Джейсън Седлър разчита и на силния ПР ефект, който се дължи на уникалността на идеята му. Във виртуалния пресрум към сайта на неговата фирма, можете да видите линкове към над сто публикации за него във водещи издания и новинарски агенции, сред които New York Times, LA Times, Reuters, The Daily Telegraph, CNN, MSNBC, CBS и много други. Не липсва и отразяване в популярни онлайн услуги, като Yahoo!, AOL.com, както и в регионални медии. Всички тези публикации предизвикват интереса към сайта на Джейсън, което генерира
огромен брой посещения.
А това оправдава напълно средствата, вложени от неговите клиенти в рекламата.
„Имам много гъвкава програма, така че ако искате да ме видите на избрано от вас специфично място за бизнес, просто ми изпратете email! Аз ще взема видеокамерата си и ще документирам всичко“ – обещава младият предприемач от страниците на сайта си. Той прави уговорката, че носи тениски в X – размер, както и че фланелките не е задължително да са с корпоративно лого. Всеки желаещ може да наеме Джейсън, за да си направи нестандартен майтап, изненада на своята любима или поздрав към приятели. Има разбира се и определени ограничения в тематиката на рекламите, които също са описани на сайта.
За онези, които все още си мислят, че идеята е налудничава,
ще добавим, че очакваните приходи на Джейсън през 2009 г. са около 83 000 щ. долара., при средна годишна заплата в САЩ от около 32 000 щ. долара. Разбира се, младежът не е натрупал милиони и едва ли някога ще влезе в класацията Топ 500 на сп. Форбс, но успехът му е безспорен в сравнение със собственото си положение, докато е бил безработен, както и в сравнение със съдбата на хилядите американци, които през последните месеци си стоят в къщи и изпращат CV-та. Джейсън може би ще има проблем в момента, когато реши да превърне бизнеса си в система, работеща без неговото участие. Към момента обаче той се радва на добри приходи, стабилен малък бизнес от типа „self – employed“, постоянен интерес от страна на потенциални рекламодатели, както и относително ниски разходи по дейността.
Освен това предприемачът вече мисли и за създаването на екип,
наемайки още един младеж, който да прави същото като него. „През 2010 г., когато закупите един ден от www.iwearyourshirt.com, вие ще получите двама души, които ще носят вашите фирмени фланелки. Аз ще правя това тук в Джаксънвил, Флорида, а Еван Уайт ще носи фланелка с размер L в Лос Анжелис, Калифорния“ – споделя Джейсън. Това означава също и два комплекта от видеоклипове, снимки, както и постинги във всички изброени по-горе социални мрежи. Интересът към неговите услуги продължава да е голям, а всички дни от януари, до юли 2010 г. са напълно заети. Според младия маркетингов специалист, неговият успех се дължи на достъпната и ценово – ефективна реклама, която привлича малките фирми с ограничен маркетингов бюджет, както и в готовността на по-големите рекламодатели да експериментират в нови тактики и комуникационни канали. Популярността на банерната реклама продължава да спада, а всеки рекламен канал, вкючващ персонална заангажираност на своя създател, се възприема много по-добре от традиционните средства.