Александър Александров
Когато обмисляме подходящите възможности за стартиране на бизнес, един от факторите, които непременно трябва да имаме предвид са глобалните промени в пазара на труда и пренасочването на огромни капитали от богатите икономики, към развиващите се пазари за редица поддържащи дейности. В миналия брой на NewBusiness.bg ви запознахме с темата за софтуерния аутсорсинг и лесните възможности за предприемчиви български програмисти да стартират бизнес, пишейки код като
подизпълнители на чуждестранни компании.
Сега ще обърнем внимание на един друг бързо развиващ се глобален сегмент, в който страната ни също има сериозни шансове да привлече част от пренасочващите се капитали. Става въпрос за пазара на услуги по телефонна поддръжка, маркетинг и продажби, осъществявани чрез кол – центрове. Според мнозина бизнесът на този тип организации е сред малкото, които ще се увеличават дори и в условията на финансова криза, просто защото западните компании все по-често ще търсят по-евтини варианти за изнасяне на своите поддържащи телефонни дейности, а у нас, както всички знаят, трудът е много по-ниско платен. А щом има
пари, които обикалят планетата
в търсене на нови собственици, това означава, че има възможности както за стартиране на нови компании в тази насока, така и за започване на работа, при това без да е нужна квалификация или висше образование.
Всъщност когато става въпрос за избор на дестинация за кол – център, ключовите фактори са три, а хубавата новина е, че България е добре позиционирана по отношение на всеки един от тях. На първо място от значение са хората: кол – центровете се нуждаят от млади хора, способни да използват нови компютърни решения, да контактуват спокойно с клиентите и
най-вече да владеят чужди езици.
На второ място имат значение технологиите. Днес цената на гласовите услуги през VoIP инфраструктура е почти клоняща към нула, което означава, че при наличието на модерно комуникационно решение, няма значение дали служителят по поддръжката на британска кабелна телевизия се намира в гр. Ипсуич или например в София, Варна, Пловдив и дори Момбай. Все пак предимство на страната ни е, че разполага с изключително добра международна телекомуникационна свързаност, дължаща се на близостта ни с Истанбул и стремежа на всеки голям европейски телеком да изгради свое трасе до турската столица, преминавайки през България. Третият важен фактор е свързан с културните традиции и близостта до западния начин на живот. В това отношение страната ни също има по-добри позиции, в сравнение с
конкуренти от Индия, Египет, Мароко или Виетнам например.
Към момента у нас работят няколко десетки кол-центъра, сред които има както вътрешни звена на български фирми, така и подразделения на западни компании и няколко специализирани организации, предлагащи изнесени кол-център услуги. Очакванията са поръчките на последните да се увеличат през тази и следващата година, предвид нарастващия аутсорсинг на услуги от страна на все повече американски и западно – европейски компании. Сред най-активните в тази сфера сектори са телекомуникационните оператори, Интернет и кабелните доставчици, банковите и застрахователни компании, фирмите за каталожна търговия и др. Все още над 80% от големите американски компании разполагат със собствени контакт – центрове и очакванията са скоро те да изнесат тази дейност към външни фирми, най-вече извън страната.
Освен поддръжката, все по-често кол – центровете се използват за директен маркетинг по телефона, а неотдавна у нас се появиха и фирми, занимаващи се с аутсорсинг на търговските процеси, които поемат цялата дейност по продажбите на своите клиенти. Пазарът става все по-динамичен и вероятно скоро ще видим още по-интересни нови бизнес модели.