През последните три години секторът на уеб хостинг услугите в България е нараснал с над 35% по отношение на броя регистрирани домейни имена и към момента надминава 100 000. Това става ясно от най-новите данни на международно признатия сайт hosterstats.com, които бяха представени на пресконференция днес от ръководството на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ. Дружеството, което през отминалия месец навърши девет години от своето създаване, хоства 44 882 от домейните по данни към 1 октомври 2014 г., което е 44.78% от общия пазар. През 2013 г. броят на хостваните в България домейни е бил 92 945, през 2012 г. – 87 749, а през 2011 г. – 78 690. През същите периоди броят на домейните, хоствани от СуперХостинг.БГ, е бил съответно 40 194 (43.24% от общия брой), 35 367 (40.30%) и 28 597 (36.34 процента). Компанията заема първо място по този показател и през четирите посочени години. Реалният брой е още по-голям, като се има предвид, че международните статистики не включват данни за домейни от областта „.bg“ и не предоставят пълни данни за „.eu“.
„Радващо е, че през последните дванадесет месеца СуперХостинг.БГ отчита ръст на хостваните домейни от 17,4%, но за нас по-важното е, че това е един бързо развиващ се технологичен сегмент, който е запазил възходящи темпове на развитие дори и в периода на кризата и който позволява на голям брой малки фирми и стартиращи предприемачи да започнат и да развият своя бизнес наравно с големите компании. Според мен една от основните причини за положителната тенденция е нарастването в броя на собствениците на сайтове, които не са технологични специалисти и нямат сериозни ИТ познания. Свидетели сме на все по-широкото навлизане на технологиите от типа „софтуер като услуга“, което улеснява все повече хора да правят бизнес в интернет“ – заяви пред медиите Методи Дреновски, управител на СуперХостинг.БГ. Той представи статистика, според която огромен брой български сайтове са базирани на отворени и лесни за използване платформи като WordPress, Joomla, OpenCart, Drupal и др. Това са софтуерни системи, които позволяват на практика всеки да създаде свой онлайн магазин или фирмен уебсайт, без да се налага да инвестира сериозна сума.
„В тези условия ние заложихме на комбинация от много качествена поддръжка и богато разнообразие от услуги, включващо всичко необходимо за стартиране на интернет проект от неспециалисти. Заедно с хостинга и домейна, от нас могат да бъдат закупени интернет реклама, онлайн магазин, SSL сертификат, популяризация и др. Именно на този подход, насочен към всеки собственик на уебсайт, без значение колко голям проект ще прави и в каква степен разбира от технологии, се дължи и лидерската ни позиция в сегмента“ – добави Методи Дреновски.
Според него, въпреки досегашния ръст на интернет бранша, все още има голям потенциал за развитие и много свободни ниши, които предстои да бъдат запълнени. „Фирмите, които сега стартират своето онлайн присъствие, получават сериозно конкурентно предимство пред тези, които все още не са направили тази стъпка. На практика един добре развит уебсайт може да направи една малка фирма равностойна в много отношения на една голяма корпорация, а гъвкавите софтуерни платформи за управление на съдържанието и достъпните възможности за маркетинг в социалните мрежи позволяват на всяка малка фирма или физическо лице да се сдобие с хубав уебсайт. Освен това новите уеб проекти ще могат да се възползват от най-новите технологии в този сегмент, като платформата за онлайн магазини Shopiko на СуперХостинг.БГ“ – посочи още мениджърът.
В рамките на събитието представителите на хостинг компанията запознаха журналистите и с новостите около предстоящото въвеждане на „.БГ“ домейн на кирилица, който беше одобрен неотдавна от международната организация ICANN.“
„На среща на заинтересованите страни проведена на 31 октомври в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, бяха обсъдени следващите стъпки, необходими за реалния старт на домейна. Беше сформирана работна група с участието на министерството, Българската академия на науките, сдружение Унинет, в което членува и СуперХостинг.БГ и което е първият инициатор на процедурата по получаване на домейн „.БГ“, фирма Регистър.БГ – като регистър на домейните „.BG“, Българската асоциация за информационни технологии и Интернет общество“ – разказа Любомир Русанов, управител на СуперХостинг.БГ.
„Целта на работната група е до уточни стъпките, които трябва да се предприемат, така че да заработи домейнът „.БГ“. Това включва изготвяне на процедури за избора на регистър, изпълняване на процедурата на IANA (Internet Assigned Numbers Authority) за делегиране на домейн, уточняване на график за действие, както и предлагане за обществено обсъждане на избрания модел за управление на „.БГ“. Вярвам, че до шест месеца можем да имаме нов работещ български домейн. Все още е рано да се правят прогнози за цената му, но се очаква тя да е разумна за българския пазар. Според оптимистични прогнози, през първата година може да се очаква регистрацията на около 4000 „.БГ“ домейна“ – добави той.
Ръководителите на СуперХостинг.БГ представиха и статистика за продажбите в България на най-новите домейн имена като „.consulting“ за консултанти, „.credit“ за кредитни фирми, „.digital“ за технологични фирми, „.kitchen“ за кухни, „.construction“ за строителство и „.estate“ за недвижими имоти. Към момента най-продавани сред тях у нас са домейните „.clothing“ с 9.98% от регистрациите, следвани от „.guru“ и „.kitchen” с по 5.73 процента. Общият дял на новите интернет имена е почти 4% от всички продадени от компанията домейни през 2014 година. До края на годината предстои СуперХостинг.БГ да предложи на клиентите си и имената „.click“, „.help“, „.engineer“, „.restaurant“, „.world“, „.forsale“, „.business“, „.software“, „.dentist“ и други.
„Новите домейни са показателни за това, че интернет браншът става все по-отворен към малкия бизнес и към специфични професии като зъболекарите, ресторантьорите, водопроводчиците, консултантите, модните дизайнери и др. Убедени сме, че през следващите години делът на малките бизнеси и представителите на свободни професии сред собствениците на сайтове ще се увеличи значително. Все по-често ние търсим в интернет различни битови услуги като ключари, масажисти, почистване, поставяне на дограма, фризьори и онези от тях, които заложат на онлайн присъствието, ще получат ключово предимство пред конкурентите си. Именно в такива сфери ще бъде и ръстът на интернет бранша през следващите години“ – разказа още Любомир Русанов.