Употребата на цвят не е въпрос само на естетическо възприятие. Той може да се превърне в истински бизнес фактор в трудната икономическа среда като днешната. Редица емпирични изследвания свидетелстват за важността на цветовете, ролята им в процеса на вземане на решение и дори как цветът влияе върху ефективността ни. Освен това влиянието на цвета в процеса на взимане на решение не е ограничено само в сферата на бизнеса. Изследователите от Университета Дърхам във Великобритания, Ръсел Хил и Робърт Бъртън анализират влиянието на червения цвят в контекста на олимпийските игри в Атина през 2005 г. и достигат до изненадващи резултати. Според тяхното проучване
спортистите с червен екип
са имали малко, но измеримо преимущество. Най-красноречивият пример е в състезанията по Таекуондо (червените са спечелили 57% от всички мачове), следвани от бокса (55% победи от всички срещи) и борба (класически стил – 52% и свободен стил – 53% победи).
В статия, публикувана в „Journal of Sports Sciences” през 2008 г., Хил и Бъртън разширяват анализа си, като включват отбори от Английската висша лига в периода 1947 – 2003 г. Анализът на статистическата информация потвърждава факта, че футболните отбори с червен екип имат непропорционално по-висок процент победи в домакински срещи и спечелени титли в сравнение с отборите, играещи в жълт или оранжев цвят. Според Бъртън червеното най-вероятно помага на футболните отбори, заради психологическия си ефект. Той и Хил твърдят, че с годините червеното е по-вероятно да привлече повече фенове, което от своя страна може да направи отбора дори по-силен. Антрополозите цитират експерименти на психолози, които показват, че дори съзерцаването на червения цвят може да намали способността на човека за постижения и да ограничи възможността за отговор на противниковия отбор.
Експерименти с употребата на червения цвят в бизнес контекст също потвърждават тези заключения. Една банка е достигнала до заключението, че опашките се придвижват по-бързо, когато фоайето на банката е боядисано в червено. В друго проучване проведено сред няколкостотин студента изследователите са установили, че те отговарят по-бързо на упътвания, представени им под червена светлина, отколкото на същите упътвания, осветени в зелено.
Проучване на Hewlett – Packard
Тъй като днес бизнесът е фокусиран върху контрола на разходите и увеличаването на продуктивността, въпросът за цвета като потенциален бизнес фактор никога не е бил по приоритетен. Ако проницателната употреба на цвят може да увеличи видимостта и възможността за генериране на определен отговор, концепцията за възвращаемост на инвестициите (ROI) от употребата на цвят е доста примамлива. Подразделението „Решения за печат” (IPG) на Hewlett – Packard наскоро поръчва изследване в Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА), за да проучи влиянието на цветовете в процеса на вземане на решения. Проучването е базирано на серия от неутрални твърдения, написани в различен цвят, като отделните групи респонденти са показвали степента си на съгласие с тях. Резултатите показват различията във възприемане на цвета не само между различните полове, но и между жителите на различни държави.
Червеното се определя като най-противоречив цвят и за двата пола – то предизвиква крайни отговори при 34% от мъжете и 24% от жените, сравнено с 16% при мъжете и 3% при жените, когато са попитани в черно. Два пъти повече мъже (24%) в цялото проучване имат крайни мнения, сравнени със само 11% от жените. По отношение на разликите в различните страни проучването показва някои интересни характеристики. Най-високите нива на съгласие са постигнати в Германия с 60% от анкетираните, съгласни или абсолютно съгласни с твърдение, представено им в зелен цвят, сравнено със само 45% в Холандия. За сравнение същите твърдения предложени в син цвят на шрифта са генерирани съгласие в едва 28% от отговорите генерирани в Германия и само 38% в Холандия.
Въпреки че проучването не може да се определи като „научно”, резултатите ясно показват, че цветът има сериозна роля в процеса на взимане на решение.
Цвят и възвращаемост на инвестициите
Ние знаем, че цветът е значим фактор, но как бизнесът може да се възползва от тази информация и да генерира реална възвращаемост на инвестициите от употребата на цвят. Ето няколко съвета за представителите на бизнеса, които искат да спечелят от техните цветове и нюанси:
1.Управлявайте и анализирайте употребата на цвят
Гледайте на цвета като на ресурс, употребата на който трябва да се следи и управлява. Има набор от решения, достъпни за организациите, без значение от тяхната големина (от HP Color Access Control за предприятията до HP Easy Printer Care за малкия и среден бизнес), които ще им помогнат да приложат и да оптимизират употребата на цвят.
2.Експериментирайте и сравнете резултатите от употребата на различни цветове
Не всички демографски групи от различни географски райони ще отговорят еднакво на различните цветове. Днешните продукти позволяват на организациите да създават все по-добре насочени печатни материали в малък тираж, които могат да бъдат отпечатани без използването на външна компания. Опитайте се да експериментирате с различните цветове и да сравните резултатите, за да идентифицирате най-подходящите комбинации за всяка от целевите групи.
3.Искайте обратна връзка от публиките
Тествайте вашите цветни кампании преди да ги представите на потенциалните публики. Цветовете имат различни значения, които могат да се променят спрямо обстановката и културния контекст. Получаването на обратна връзка преди да натиснете „print” може да се окаже от решаващо значение.
4.Не се ограничавайте само до външна комуникация
Цветът може да бъде мощно средство за привличане на вниманието и стимулиране на отговор както при общуване с вътрешни, така и при общуване с външни публики. Например, пробвайте да изпратите съобщение до служителите на компанията за марката и ценностите й. Цветът може да се използва за привличане на внимание, стимулиране на отговор и реакция по абсолютно същия начин както при външните публики.
5.Управлявайте консумативите
Вашата цветна стратегия ще бъде толкова успешна, колкото са цветовете, които използвате и в зависимост от това как управлявате консумативите. Използването на HP Web Jetadmin от компаниите позволява пълното автоматизиране на управлението на консумативите и следене на процесите, като по този начин осигурява оптимизирането на консумативите и постоянното им наличие. Като допълнение, обмислете добре кой вид консумативи са най-подходящи за вашите нужди. Употребата на оригинални консумативи за мастиленоструйни принтери HP произвеждат с 34% повече страници и копия в сравнение със съвместимите консумативи и с 69% повече страници от напълнени мастилници5.
6.Изберете цветове, които работят с цялата гама медии (екран, хартия, опаковки)
Комуникационните кампании са все по интегрирани в различните видове медии: печатни, дигитални, уеб и дори мобилни телефони. Помислете внимателно, когато избирате цветове, за да сте сигурни, че те ще бъдат ефективни във всички медии, които планирате да използвате. Определени цветове, които изпращат ясно съобщение при отпечатаните материали могат да имат различен ефект на екрана. Препоръчителният метод е да тествате и да искате мнението на независими лица, преди да изберете цветовата гама.
7.Спечелете от цвета
Цветът е ресурс и същият анализ, базиран на цена/ ползи трябва да се прилага, както към всеки друг ресурс. Набор от решения са достъпни (включително и HP Web Jetadmin) и могат да помогнат на компаниите да остойностят и разпределят разходите, свързани с цветния печат. Тези решения трябва да се използват в комбинация с вътрешните данни на компанията. Многото изследвания, включително и това поръчано от HP, потвърждават влиянието, което цветът може да окаже на възприятията и последващите решения. Приложенията от бизнес гледна точка са примамливи и наистина могат да бъдат бизнес фактор за компании, които искат да подсигурят определен отговор или просто да са откроят от конкуренцията. Основният ангажимент на HP IPG е да помогне на бизнеса в използването на цвета по най-ефективния и резултатен начин.
Всеки желаещ може да обсъди всякакви „цветни” въпроси с Луис или да остави коментар и мнение по темата на сайта на HP.