Разговаряме с Рени Янкова и Мартин Бохоров, които заедно с Ваня Кирицова, създават първото по рода си у нас издателство за електронни книги alGol press. Рени е журналист към списанията Max, Amica, Bravacasa и L`europeo. А Мартин е автор на книга с хайку поезия и разбработки върху преводна поезия, публикувани в списание „Orientalia”, „Литературен вестник” и др. Свързва ги любовта към книгите, както и страстта да разработят нов тип издателство за авторска литература, с което да скъсят дистанцията автор – издател и да преодолеят проблемите, наблюдавани в класическия издателски процес. В момента издателството търси сродни души – млади и неиздавани автори, които имат история, разказана с вдъхновение и интелект, чрез богатството на българския език и оставяща следа у читателя.
Как се роди идеята за създаването на издателство за електронни книги alGol?
Рени: Цялата идея дойде от любовта към литературата и след това се носочихме към новите варианти на четене т.е. към електронните книги. Това, което и тримата ни свързва е, че всички обичаме да четем. И тримата много обичаме хартиените книги. Всъщност сме искрено привързани към хартията, но с течение на времето, започнахме да си даваме сметка, че не може да се пренебрегват технологиите и че електронните книги завземат все по-голям пазарен дял. Затова решихме, че хартията винаги ще ни остане голямата страст, но трябва да се търсят и новите реализации.
Мартин: Новите реализации като такива всъщност отварят много по-широко пространство. Защото, представете си, от чисто издателска гледна точка една електронна книга никога не излиза от тираж. Тя е винаги налична т.е. няма предпечат и подобен тип технологични усилия. Големият ни идеал е да изведем гласовете на неиздавани автори, пишещи на български, извън локализирания пазар (книжен и издателски) на България. Защото една електронна книга дава възможност на авторите да атакуват огромни книжни пространства. Всеки един производител на електронен четец, всъщност поддържа електронна книжарница. И там, особено при Kobo и Apple, пазарът е изключително широк и реално неограничен. Книги на всякакви езици се включват в техните бази данни. Това таргетира към хора, които живеят извън България, но на които им се чете на български. А те, за съжаление, не са никак малко.
Защо е важно да има повече електронните книги на български език?
Мартин: Защото това разширява процесите, както на издаване, така и на четене. Това променя мисленето на читателя и издателя, разширява целия кръгозор. Това е вид много тясна комуникация автор-издател-читател-книжен пазар. В България ни се струва, че таза комуникация в много отношения не е развита добре и може да се разширява.
Рени: Все още в България издаването на книги, особено в стандартния вариант, когато се издават на хартия, е един вид елитарен процес. Не всеки добър автор реално успява да пробие на българския пазар. Издателите, разбира се търсят пазарната страна на една книга, не само качеството на литературата в нея. Дори много често сме свидетели и на това, че се издава литература, която е продаваема, но не е добра като литература. Остават обаче много добре пишещи хора, които са пренебрегвани от издателите. Инвестицията по издаване на една книга на хартия, разбира се, не е малка. Така един добър автор може да остане години наред неиздаван, докато една електронна книга изисква много по-малко ресурси, за да бъде издадена.
Мартин: В същото време всеки автор иска да се види издаден. Ние се обръщаме точно към тези добре пишещи хора, в които ние сме готови да инвестираме, така че да ги издадем и да ги разпространяваме.
Какви качества търсите в една книга?
Мартин: Имаме три ключови думи, които се виждат на уеб сайта ни: вдъхновение, интелект, изненада.
Рени: Търсим добър език и добра история. Една книга трябва да има какво да каже. Не е задължително това са да гръмки послания, защото все пак времето на този тип литература отмина. Но книгата трябва да разказва история, която да може да остави следа у читателя. Другото, на което и тримата много държим, е добрия език – една книга да бъде написана на хубав български. Имаме предвид един чист изказ, който използва многото качества, които самият език носи в себе си. Българският език е много богат, а виждаме неговото обедняване непрекъснато. Ние се надяваме да откриваме книги, които са богати като език и да ги издаваме в електронен вариант.
Мартин: Много си падаме и по междинни жанрове. Онази част, в която на български няма особено много публикувани текстове до този момент – поезия в проза, проза в поезия. Това, което се казва в модерното литературознание крос-жанр, е много интересно. Разбира се това извън България изобщо не е никаква новост. Поради тази причина на нас ни е интересно да дадем една по-широка пътека на хора, които се опитват да се включат във всякакви експериментални жанрове, осъзнавайки че те наистина са нещата с най-малка пазарна стойност, защото са по-трудно смилаеми, нямат широк кръг публика, но си заслужават. Така хората, които се опитват да експериментират получават усещането, че биват подкрепяни и че някой е склонен да инвестира в тях.
Рени: За съжаление в издателския бизнес в момента наблюдаваме един вакуум. Появяват се нови имена, което е чудесно, но все пак се въртим предимно около една група български писатели. Те са много добри, но издателите трудно пускат новите имена. На година имаме не повече от 4 нови лица на българския пазар. Всички ние сме убедени, че има много повече хора, които са добри и заслужават да бъдат издадени.
С какви автори работите в издателството?
Мартин: В момента сме в процес да ловуваме за автори. Нямаме изградено портфолио, защото сме съвсем нови. Комуникираме активно с различни автори, така че да намерим текстовете, в които искаме да инвестираме.
Рени: До момента имаме контакти с няколко надеждни автора, с които се надяваме, че ще реализираме техни книги в бъдеще. Те са млади и неиздавани. Някои от тях имат публикации под формата на блог, но не са публикували цяла книга. Някои от тях са познати имена от блогосферата у нас, но все пак имат и по-големи проекти, които се надяваме че можем да издадем в бъдеще.
Мартин: От alGol може да се чуе много в близко бъдеще. За момента душим като хрътки наоколо и си търсим авторите.
Рени: Търсим сродни души.
Опишете вашия път като предприемачи – как се събрахте тримата и как стартирахте издателството?
Мартин: Много спонтанно и непредприемаческо в този смисъл, че не сме го обсъждали като бизнес идея в началото. Имаме си бизнес модел, разбира се, но това дойде по-късно.
Рени: И тримата сме близки приятели. Част от разговорите, които са ни свързвали винаги, са били по посока на книгите и литературата като цяло. И естествено сме стигали до проблемите на книгоиздаването. Дискутирали сме проблемите в класическия издателски процес в България. Искахме да сме алтернатива на това. С чист идеализъм решихме, че можем да направим нещо ново.
Мартин: Идеализъм, който си поставя много висока цел – да променим комуникацията автор-издател и изобщо целия процес, при който авторът отива при издателя. Ние съвсем отворено казваме: пратете ни вашите ръкописи. Това в издателския бизнес се нарича непоискан ръкопис. И наистина, ако погледнете комуникацията на издател и автор, който изпраща непоискан ръкопис като култура, като това дали изобщо на този ръкопис се обръща внимание, има върху какво да се работи.
Какви са предимствата ви пред традиционния тип издателства?
Рени: Бихме искали авторите, които изпращат ръкописи при нас, да получават адекватна обратна връзка т.е. да няма такава дупка в комуникацията, която често се случва – автор праща ръкопис и получава едно дълго мълчание. Ако получи някакъв отговор от издателя, на когото е писал е чудесно, но дори и това не се случва, особено с непознати имена. Нашата идея е, доколкото можем, да даваме обратна връзка на всички хора, които се свързват с нас. И дори да обсъждаме с тях какво би могло да се направи, как да се подобри съответния текст. Правим редакторска и коректорска работа върху текстовете. Бихме искали да бъдем полезни максимално на хората, които идват при нас. Не всеки да работи сам за себе си, а всички да работим заедно и да стесним дистанцията автор – издател.
Мартин: Цялото нещо да се случва чрез един градивен диалог, като разбира се издателството си избира много внимателно в какво иска да инвестира. Но текстове, които са добри, които могат да се подобрят, ние ще консултираме и ще даваме обратна връзка. Със сигурност предлагаме и услугите, свързани със самоиздаване. Тогава, когато издателството прецени, че не може да инвестира в конкретния текст и той въпреки това е добър български текст на непознат автор, на автора може да се изготви оферта за издаване на електронна книга.
Рени: Това е нещо, което взаимстваме като бизнес модел, от стандартните издателства. Разбира се ще се радваме, попадайки на добри текстове, ние също да инвестираме в тяхното издаване.
Мартин: По-скоро идеята ни е да инвестираме повече, отколкото да предлагаме самоиздаване. Ако текстът е достатъчно добър, самоиздаването винаги е опция и ние се радваме да го предложим. В момента търсим лицата на alGol, в които ние да инвестираме, защото това все пак дава по-различно самочувствие на един автор.
Продължението четете в образователния сайт Uchi.bg