Подемът на електронната търговия, широкото навлизане на мобилни сайтове, изграждане на графично издържани и функционални уеб страници, акцент върху качественото съдържание – това ще бъдат водещите тенденции в уеб дизайна и дигиталния маркетинг през 2013 г

Александър Александров

 

През тази година бизнесът все по-често ще търси алтернативни социални канали за реклама, мобилният маркетинг във все по-голяма степен ще е свързан с местоположението на потребителите, а фокусът върху качествената графика и съдържание ще се завърне. Това са някои от тенденциите, включени в годишните прогнози на дигиталната агенция eDesign за развитието на един от най-динамичните технологични сегменти. Нови играчи и платформи в сектора се появяват на практика всеки месец и променят възможностите за маркетинг в него. Все пак ето някои тенденции, които ще окажат най-сериозно влияние върху бранша:

 

Facebook вече не е тренд

 

Факт е, че ако преди година, инвестирането във Facebook – кампании изглеждаше перспективно, днес този канал е твърде експлоатиран и все по-малко интересен. В същото време от самата социална мрежа наложиха нова политика на платени постове, ограничавайки възможността за достигане до аудиторията и много от компаниите, инвестирали в натрупването на голяма фенска маса, са разочаровани.

 

„С въвеждането на новите правила, публикациите в корпоративна страница с да кажем 100 хиляди фена, ще бъдат видяни само от около 16 хиляди от тях. И ако искате вашите послания да достигнат до останалите 84% от вашите фенове, ще трябва да плащате на социалната мрежа“ – посочва Георги Костов, собственик в eDesign.

 

Според него това, в комбинация със статистическите резултати, показващи все по-ниска конвергенция на платената реклама в социалната мрежа, неминуемо ще доведе до търсене на алтернативни канали. Такива според Георги Костов биха могли да бъдат нишови социални мрежи като Pinterest, YouTube, FoodSpoting, FourSquare, Instagram и др.; агрегатори и сайтове сравняващи цени; pay per click рекламни платформи; различни канали за мобилен маркетинг и др. „Въпреки казаното по-горе, пренебрегването на Facebook като маркетингов канал надали би било добра идея. Да разчиташ изцяло на тази социална мрежа, обаче също не е за препоръчване“ – добавя мениджърът.

 

mobile, Mobile, MOBILE!

 

До края на 2015 г. интернет съдържанието в България, ще се достъпва повече през мобилни устройства, отколкото през десктоп базирани такива. Тенденцията към засилване на мобилното потребление на интернет услуги, променя правилата, както на маркетирането в интернет, така и на изграждането на уеб страници и създаването на съдържание за тях.

 

„Мобилните устройства пренасят виртуалното в реалния свят, което ги прави невероятно мощен маркетингов инструмент. Когато говорим за мобилния интернет като тренд, нямаме предвид технология – уебсайт или приложение. Става въпрос, не толкова за това, как вашият сайт, промостраница или кампания ще изглеждат достъпвани през мобилните телефони, колкото за обвързването на предлаганите в интернет услуги или продукти с местоположението на потребителя в момента и каква добавена стойност би могъл да извлече той от това“ – обяснява Георги Костов.

 

По отношение на технологиите за разработка, все по търсени ще бъдат възможностите за изграждане на интернет страници, които са лесно достъпни и четими на мобилни устройства или мобилните страници. Все повече ще навлиза и разработването на така наречените „отзивчиви“ (responsive) уеб страници, което в някои случаи ще бъде по-доброто решение за достъпност на информацията през мобилни устройства.

 

Важно е също, че фокусът ще бъде изместен от изграждането на мобилни приложения, към изграждането на мобилни сайтове. В проектирането на интерфейса и структурата на сайтовете, определящи ще бъдат идеите за независимост спрямо различните екранни резолюции, както и възможността за лесна и удобна навигация чрез докосване или така наречените touch интерфейси. Услугите, базирани на локализация (LBS – Location Based Services), както и на стандарта за безжичен пренос на малки разстояния NFC (Near Field Communications) също ще започнат постепенно да набират скорост и у нас.

 

Фокус върху съдържанието

 

Пренасищането с информация, агресивните рекламни послания, копи / пейст културата на изграждане на съдържание заляха информационната среда с огромни количества излишно, повтарящо се или дори направо измамно съдържание (текстове, видео и снимки). Тенденцията през 2013 г., а най-вероятно и за доста по-дълъг период е към отърсване от бремето на некачественото съдържание. Това е бавен процес, който ще отнеме много време, но високите изисквания на все по-информирания и визуално, и съдържателно узрял интернет потребител превръщат този процес в естествено търсен и случващ се.

 

Корпоративни и продуктови уеб страници от нов тип

 

Все по-тясна интеграция със социални мрежи, уебсайтове от типа „Single page“, при които цялото съдържание е достъпно чрез вертикално скролиране, както и все по-изчистен и „дишащ“ дизайн, с фокусирано и ясно съдържание – това са основните тенденции, които ще наблюдаваме при корпоративните страници.

 

Електронната търговия е в подем

 

През 2011 г. и 2012 г. броят на онлайн магазините се е увеличил в порядъци и очакванията са, тази тенденция да се запази и през тази година. Предимствата на електронната търговия (достъп до значително по-голяма аудитория, в сравнение с традиционните търговски обекти, по-ниски разходи за поддръжка и персонал, повече възможности за интерактивен маркетинг, по-голямо удобство за потребителя) вече са видни за всички традиционни играчи, а подтикват и все повече нови фирми да стартират своята дейност, използвайки само този канал.

 

Отдръпване от агресивните методи за реклама

 

Агресивната и евтина реклама в интернет става все по неефективна. Потенциалът на интернет рекламата е огромен и той многократно надхвърля този на традиционните медии, но некоректните практики лесно отблъскват потребителите. Затова и след първоначалния период на неконтролирано използване на всякакви агресивни методи, пазарът вече преминава в своята зряла фаза, в която се търсят онези инструменти, които осигуряват дългосрочен успех. Тенденцията в маркетинга ще е към предлагане на контекстуална реклама, а агресивните практики ще бъдат все по непопулярни, носейки на рекламодателите повече негатив, отколкото позитив.

 

Повече свързани джаджи

 

Ерата на умните телефони промени живота ни изцяло. През тази и следващите години предстои този ефект да се мултиплицира, с постепенното налагане на умните телевизори, термометри, печки, хладилници, медицински апарати, часовници и др. Процес, който става популярен с названието „Интернет на нещата“ (Internet Of Things) и включва свързването на все повече електроуреди в дома, офиса и обществената инфраструктура. Все още не е ясно, кой ще е следващият клас устройства, който ще спечели популярност, сравнима с тази на смартфоните и таблетите, но със сигурност е въпрос на време дигитализацията и услугите, свързани с анализ на състояния и опериращи или управлявани през интернет да навлизат все по активно в ежедневието ни.

 

Завръщане към комплексните решения

 

В разгара на кризата обещанията за бърза печалба чрез нестандартни и евтини решения, партизански маркетинг и вирусни реклами промениха изцяло правилата за водене на интернет кампании. Бизнесът се луташе между предлагани десетки решения за онлайн успех: социални мрежи, оптимизация за търсачки, мобилен маркетинг, корпоративни блогове, онлайн продажби, евтин трафик, имейл маркетинг и др.

 

Истината обаче винаги е била малко по-различна – вълшебни решения просто няма. Успехите онлайн се постигат с постоянство, добро планиране, разбиране – както на аудиторията, така и на технологията. В стремежа си към евтин, но ефективен маркетинг, компаниите сами попаднаха в капана на рекламата, но не тяхната, а тази на множеството новосъздадени фирми, предлагащи различни дигитални услуги – евтини, но не и ефективни.

 

2013 г. се очертава като годината, в която на мода отново ще са класическите форми на дигитална комуникация, съчетани с модерни технологии и работещи маркетингови канали. „Работещият уеб е правилния микс от дигитални похвати, даващи най-доброто съотношение между инвестиция и резулат. Този микс би могъл да бъде различен за всеки специфичен бизнес. Голяма част от фирмите инвестиращи в интернет реклама и присъствие, вече имат много повече опит и търсенето на единични услуги ще става все по редуцирано, за сметка на тези предлагани от големите дигитални агенции, характеризиращи се с много по-комплексно и професионално обслужване“ – посочва Георги Костов.

 

„Дигиталният пазар претърпя огромни сътресения през последните няколко години. Сътресения, които доведоха до раздробяването на предлаганите услуги на множества от подуслуги, достъпни на по-ниски цени. По всичко личи, че този процес е достигнал инфлексна точка и идва времето, в което тази тенденция ще претърпи обрат. Самият бизнес налага този обрат, тъй като всяка отделна ниша изглежда твърде пренаситена, а решенията на парче вече не работят. В този смисъл, интернет браншът ще започне да се консолидира, а правилната онлайн стратегия, ще изисква много повече от, например, само кампания в дадена социална мрежа или добра оптимизация за търсачки“ – добавя Георги Костов.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *