Александър Александров

 

Няколко месеца след официалното представяне на Центъра за иновации на Мтел, ви срещаме с неговия мениджър Цветослава Кьосева, която се съгласи да разкаже пред читателите на NewBusiness.bg за възможностите, предлагани на българските студенти и предприемачи.

 

 

 

ВЪПРОС: Каква е основната цел на създаването на Центъра за иновации на Мтел?

ОТГОВОР: Основният ни мотив е да подпомагаме разработката на нови за българския пазар продукти или услуги, които да носят добавена стойност на клиентите ни. Мтел е фокусиран върху иновациите много преди официалното обявяване на Центъра за иновации. Това показват и някои от проектите, които са част от иновационния център, но са стартирани през изминалата или началото на тази година. Такъв пример е Иновационната лаборатория в Технически университет- София. Официалното анонсиране на центъра беше нормално продължение на случващото се и имащо за цел не само да покаже посоката, в която иска да се развива компанията, но също така целите, които си поставихме.

 

 

ВЪПРОС: В кои технологични сфери сте се насочили?

ОТГОВОР: Ние търсим пресечената точка между телекомуникациите и всички останали сектори като транспорт, образование, здравеопазване и сигурност. Крайният резултат може да е мобилно приложение, софтуерна система или сложна технологична разработка на даден продукт, но във всички случаи трябва да бъде нещо, което да има голям потенциал, да се хареса на нашите потребители.

 

 

ВЪПРОС: Какви хора и екипи търсите – студенти, стартиращи фирми, изобретатели, други?

ОТГОВОР: Спрямо различните групи имаме различен подход. Независимо дали фирмата е стартираща или вече утвърдила се на пазара, тя може да ни изпрати иновативните си предложения на idea@mobiltel.bg. Наш екип ги анализира и прави бърза оценка от гледна точка на това, попадат ли те в област, която е интересна за нас. Взема се предвид на какъв етап от развитието си е предложението (идея или вече готов продукт), дали имаме  необходимата експтертиза за участие в реализацията и какво точно е очакваното съдействие от наша страна. За нас е от голямо значение, подателят на предложението да има възможност да участва като активна страна в цялостния процес по разработването му. Към момента имаме получени над 80 предложения, от които три са достигнали на етап бета тест.

 

От друга страна, на студентите даваме възможност да участват в Иновационната лаборатория на Мтел, където в рамките на 12 месеца те могат да работят за реализирането на иновативните си идеи по предварително зададена от нас тема. Ние им осигуряваме всичко необходимо, за да се случи това, включително съответната експертиза от страна на наши колеги и преподаватели от Технически университет- София, както и нужните ресурси, за да могат студентите да превърнат идеята си в работещ прототип. Наши бизнес партньори също им съдействат в процеса на рафиниране на идеите.

 

 

ВЪПРОС: Какво им предлага участието в центъра?

ОТГОВОР: Когато установим, че имаме допирни точки, започваме процес на по-интензивна работа върху дефинирането на ангажиментите на двете страни. Ние се явяваме в ролята на партньор, който може да добави липсващото парче в един такъв проект. А то може да бъде различно в зависимост от предложенията – специфичен опит, експертиза, телекомуникационни продукти или услуги от нашето портфолио, както и финансиране, което не е задължително да е в директна форма, но може значително да намали разхода на фирмата.

 

Друго изключително ценно нещо е възможността продуктът или услугата да бъдат тествани в нашата бета тестер общност – Mtel Test Zone, която към момента обединява повече от 1200 тестери. Това позволява и на двете страни да проверят в каква степен потребителите ще възприемат и харесат дадено предложение, какво виждат в него като добавена стойност и съответно какво те биха искали да бъде подобрено. Обратната връзка от реални потребители дава много ценна информация за посоката на развитие на всяко едно бизнес начинание.

 

 

ВЪПРОС: Ще създавате ли отделни стартиращи фирми на база на екипите, които сте привлекли, и ако да – как ще е разпределена собствеността в тях?

ОТГОВОР: Цел на Центъра за иновации е да участва като партньор в реализацията на иновативните предложения, а не като дялов инвеститор. Срещу всичко, което ние предоставяме, очакваме да получим дългосрочен партньорски бизнес модел, базиран на делене на печалбата в зависимост от степента на ангажираност от наша страна. За да бъдем по-конкретни, ние към момента не стартираме съвместна търговска дейност, а установяваме равнопоставени партньорски отношение с фирмите, съответстващи на ангажиментите, които сме поели. Това обаче означава, че във всички случаи очакваме партнорът да поеме своята част от риска на съвместното ни начинание, както ще направим и ние.

 

 

ВЪПРОС: Кои според теб ще са най-горещите подсегменти на телекомуникациите през следващата година и как българските компании и иноватори могат да се позиционират в тях?

ОТГОВОР: В свят, в който технологията е станала неразделна част от ежедневието ни, е трудно да се определят горещите сегменти. Според мен трябва да се търси синергията между телекомуникациите и останалите сфери и от тази комбинация да се създават решения, които да предлагат нови възможности, както за крайния потребител, така и за компаниите, които стоят зад тяхната разработка. Много анализаторски фирми, например, предвиждат следващата година за първи път мобилните телефони и устройства да надминат по брой персоналните компютри. Това определено е посока, която всяка компания трябва да има предвид, планирайки стратегията си за достигане до крайния потребител.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *