„Премерен оптимизъм” е основният окуражителен извод от първото по рода си бизнес изследване на Делойт Business Sentiment Index – анализът е изготвен на базата на мнения и прогнози на изпълнителните директори на най-големите компании в шест централно-европейски държави – Полша, Унгария, Чехия, Словакия, Хърватска и Румъния.

Изследването, публикуванo като част от Класацията Топ 500 на Централна Европа, ще се провежда на регулярна база с цел да отразява най-актуалните тенденции сред лидерите с най-голямо влияние върху бъдещото развитие на икономиките и на най-големите компании в Централна Европа.

Анкетата е фокусирана върху възгледите им за настоящата и бъдеща бизнес среда, а въпросите варират от перспективи за работа и тенденции в трудовото възнаграждение до развитие на нови продукти и капиталови разходи. Получените данни са обобщени в индекс, който за последното тримесечие се равнява на 97, а за следващото издание през декември ще сравнява приликите и разликите във възгледите и отношението по държави и индустрии.

Индексът представя един  необходим поглед, основан не на статистики и бюджети, а на човешките реакции и мнения на 200 влиятелни ръководители от ключови индустрии, които имат решаващо влияние не само за успеха на компаниите, които управляват, но и косвено оказват влияние върху възстановяването и развитието на държавните икономики и на региона като цяло.

Резултати
Общия възглед на тричетвърти от анкетираните е, че икономиката през следващата година или ще се влоши, или ще остане на това ниво – логична реакция след такава неспокойна година. Но противно на тази тенденция на предпазливост и песимизъм, изследването разкрива, че бизнес лидерите говорят с оптимизъм за перспективите пред собствените им предприятия и само 15% от тях имат негативни очаквания за бъдещето.
От всички анкетирани държави, Полша е най-оптимистично настроена за бъдещето си – както от икономическа, така и от фирмена перспектива. Полша се радва на постоянно потребителско търсене в сравнение с други държави от региона. Хърватска, от друга страна, е негативно настроена към икономиката си (89.7% отрицателни отговори).
В обобщение, получените данни показват, че въпреки дълбоко вкоренения песимизъм по повечето от обсъжданите теми в краткосрочен аспект (шест месеца), определено има признаци, че положителното отношение бавно започва да неутрализира песимизма.

Селектирана статистика на базата на извадка от нет стойности
·    Въпреки проблема по кредитирането, актуален във всяка точка на света, почти три-четвърти (57.9%) от анкетираните смятат, че при нужда все още могат да получат кредит, като една пета дори смятат, че кредитирането е по-лесно сега
·    Повечето от половината смятат, че условията на плащане са все още сигурни, като повече от 45% вярват, че са много сигурни
·    Почти половината (45.3%) очакват печалбите от продажба през следващите 12 месеца да се увеличат
·    Повече от половината са оптимисти (44% са по-оптимистично настроени) за пускането на нови продукти на пазара през следващата година
·    Като отражение на световните тенденции, мнението за нивото на заетост продължава да е песимистично, въпреки че повече от половината (52.1%) очакват тези нива да останат в голяма степен непроменени, а 31.6% смятат, че те ще намалеят в някаква степен
·    Вероятността за транзакции по сливания и придобивания е очаквано малка, като 60% смятат, че  компанията им е малко вероятно да предизвика интереса на инвеститорите
·    Повече от половината (51.6%) смятат, че финансиране от фондовете на ЕС ще бъде трудно постижимо, а една четвърт (25.5%) смятат, че е постижимо.

Повече информация на http://www.deloitte.com/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *