Бургас става най-зеленият град в България

Бургас ще е скоро най-зеленият град в България. Парковете и зелените площи ще представляват рекордните 17% от цялата територия на бъдещия полис. Като цяло Бургас ще нарастне с около 34% по площ от сегашния си размер. Новоурбанизираните територии обаче ще бъдат с възможност за застрояване в размер на 16.1% от площта на бъдещия град. Останалите над 52% от бъдещите нови устройствени зони на гр. Бургас ще бъдат паркове, зелени системи, зони за отдих и екокомплекси. На тях няма да се строи, но цялата тази уникална система ще бъде свързана с мрежа от велоалеи, които ще опасват и всички части на града. Ще се създадат нови велотрасета в северна посока към Банево и Ветрен, в южна посока към Крайморие и Созопол и в източна посока към бъдещия парк на местността „Кюшето” и Сарафово, с  възможности за обвръзка на вело-мрежата и до кварталите.

Определено е Бургас на 21 век да бъде един от най-красивите европейски градове, заради неповторимото си природно разположение – на море и 3 езера. Водните площи наоколо ще бъдат оформени в прекрасни зони за спорт, излети и отдих на гражданите с богата и поддържана паркова среда. 

Тази концепция бе обсъдена и одобрена окончателно на работна среща между екипа от специалисти, разработващ ОУП-а на гр. Бургас и представители на Общината. На срещата бяха водещия проектант арх. Виктор Бузев с екип от консултанти от УАСГ, Кметът Димитър Николов, заедно със зам. кмета по строителството Марков и Главния архитект – Веселина Илиева.

Поради постигнатия по проекта показател за мощност на зелената система и от там възможността тя да обслужва много по-голям брой население, се взе решение да се предвиди територия за изграждането на нов спортен комплекс със стадион и Конгресен център. Този уникален комплекс ще превърне Бургас в място, където ще могат да се организират и провеждат спортни и обществени мероприятия от международен мащаб. Спортният комплекс и Конгресният център ще се намират северно от града между Атанасовското езеро и главния път Бургас – Ветрен. Територията ще се обслужва от новопредвидения транспортен обход, който ще свързва магистрала „Тракия” директно с кв. Сарафово и Летище Бургас. От тази гледна точка тези големи обществени съоръжения ще бъдат изключително удобни за достъп.

Обсъдено бе и разширение на курортната зона около кв. Банево и Верен в района на  язовира, отчитайки наличието на добър рекреационен ресурс и възможност за развитие на туризъм. На срещата се реши да се прецизира обхвата на зоната, като в специфични правила и норми се заложат силно занижени показатели на застрояване, с цел максимално озеленяване и комфорт за обитаване.

Бургас ще се превърне и в най-голямата гребна и яхтена база в страната. Гребни спортове ще се развиват в специално изградени за това спортни комплекси със свободен достъп на езерата Вая (между кв. Меден Рудник и Горно Езерово) и Мандра (местността „Бряците”). Предстои града да се снабди най-после не с едно, а с цели 3 яхтени пристанища – кв. Крайморие, Сарафово и в централна част по проекта Супер Бургас. Специално изградени рибарски пристанища ще има в Сарафово и местността „Ченгене скеле”. Там Община Бургас е стартирала и процедура за селищно образувание за рибарите, което е залегнало в ОУП. Ще се развие любимата на всички бургазлии зона на парк „Росенец” (Отманли), която ще се превърне в образцова крайградска зелена територия.

Градът ще разполага с перфектна транспортна система, която ще свързва магистралите „Тракия” и „Черно Море”, както и пътят за Созопол на юг. Мостове над езерата Вая и Атанасовско ще осигуряват първите обходи на трафика около града. Ще има и втори и трети транспортни пръстени, като целта е да се изкара транспорта максимално извън населените територии. Съгласувана е и концепцията за „експресен автобус”, който да свързва комплексите Меден Рудник и Славейков, като увеличи сегашния капацитет от 7000 на 40000 граждани.

Специалистите и ръководството на Община Бургас набелязаха провеждането на  обществено обсъждане на проекта в най-скоро време. Датата ще се уточни предвид факта, че в момента се разработват схемите по инженерните части към проекта за ОУП, доклад за екологична оценка (ДЕО) и оценка за съответствие(ОС).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *