Според ново проучване на Евробарометър четири от всеки десет европейски домакинства предпочитат обединени в пакет интернет, телефонни и телевизионни услуги от един доставчик. Цената е причина 65 % от хората да ограничават своите мобилни разговори, а обажданията през интернет стават все по-популярни. Проучването на електронните съобщителни услуги за домакинствата е проведено между 9 февруари и 8 март 2011 г. сред 27 000 домакинства.
Един от всеки четирима респонденти счита, че скоростта на зареждане/качване в интернет не отговаря на условията на подписания договор (същият проблем е идентифициран и в Съобщението на Комисията за неутралността на мрежата — вж. IP/11/486), а при един от всеки трима вече е имало прекъсвания на услугата. От датата на влизане в сила на новото законодателство на ЕС — 25 май 2011 г., доставчиците на услуги са задължени преди подписването на договора да предоставят на клиентите цялостна и точна предварителна информация относно минималното качество на услугата, включително действителните скорости на връзката и възможните им ограничения.
„Потребителите силно и ясно изразяват своята загриженост от несъответствието между обещаните и действителните интернет скорости и качество на услугата. Националните органи трябва да предприемат подходящите мерки, за да гарантират, че операторите спазват новите разпоредби на ЕС за прозрачност относно скоростите на връзката и качеството на услугата. Ако това се окаже недостатъчно, аз ще предприема допълнителни действия под формата на по-строги насоки или дори законодателни актове, ако е необходимо“ – заяви Нели Крус, заместник-председател на Европейската комисия, отговарящ за Програмата в областта на цифровите технологии.
Друго заключение от проучването е, че гражданите на ЕС са загрижени за защитата на личните данни — 88 % от респондентите биха желали да бъдат информирани, ако събраните от доставчика на далекосъобщителни услуги техни лични данни са били загубени, откраднати или изменени по някакъв начин. Съгласно новите европейски правила, приложими от 25 май 2011 г., телефонните оператори и доставчиците на интернет услуга трябва да вземат строги мерки за сигурност, за да защитят имената, електронните адреси и информацията за банковите сметки на своите клиенти, както и данните за техните телефонни обаждания или интернет включвания. Според новите правила операторите са длъжни без неоправдано забавяне да информират органите за защита на личните данни и своите клиенти за всеки пробив в сигурността и/или загуба или кражба на лични данни.
98 % от домакинствата в ЕС разполагат с телефон, а нарастващ брой (89 %) — с мобилен телефон. 62 % имат стационарен и мобилен телефон, а едва 9 % — единствено стационарна линия, сочи още изследването. Най-популярният начин за приемане на телевизионния сигнал е кабелът (35 %), следван от наземното цифрово излъчване (30 % — увеличение със 7 процентни пункта от ноември—декември 2009 г.). 42 % от домакинствата са абонирани за пакет услуги, а 61 % от целия интернет достъп и половината от стационарните телефонни услуги са закупени като част от пакет.
Сред останалите изводи на проучването са, че 65 % от респондентите сега ограничават своите мобилни обаждания поради загриженост за разходите (което е с 4 % повече спрямо последното проучване от ноември—декември 2009 г.), както и че нараства броят на безплатните или евтини обаждания през интернет от компютър или свързано с WiFi устройство, като 28 % от домакинствата с интернет достъп извършват такъв вид повиквания. Това е увеличение със 6 % спрямо предишното проучване.