СВЕТЛАНА ТОДОРОВА е дългогодишен журналист. Работила е като редактор във вестниците „Монитор”, „Стандарт” и „БАНКЕРЪ”. Сега е редактор „Икономика” в списание „Мениджър”. Тя и дъщеря й Александрина наскоро създадоха собствена туристическа фирма „4 Сезона Травъл”. Потърсихме я, за да ни разкаже за своите идеи и планове, както и за трудностите, които е имала по време на старта си.
ВЪПРОС: Защо реши да създадеш компания за нестандартни туристически преживявания?
ОТГОВОР: Обичам да пътувам… с цел. Преди време една приятелка ме предупреди: „Не си въобразявай, че твоите вкусове и предпочитания са вкусовете и предпочитанията на масовия български турист”. Права беше, но тогава не знаех. Разбира се, причината не е само тази. Правеше ми впечатление, че на пазара не се предлагат пакети за хора, които почиват активно. Те пътуват за да научат повече за местата, които посещават, и за хората, с които се срещат. Това са хора, които искат не само да опитат местната кухня, да слушат местната реч и музика, но и да вникнат в културата и традициите, да научат нещо повече за историята. Масовият български турист пътува за да се наяде, напие и наспи, да се поглези. В това, разбира се, няма нищо лошо, не ме разбирай погрешно. Убедена съм обаче, че има една категория туристи, които пътуват по-осъзнато. Те са любознателни и решени да научат абсолютно всичко за местата, където пребивават, независимо дали е у нас или в чужбина. Много ми се иска нашата фирма (казвам „нашата”, защото тя е моя и на дъщеря ми Александрина) да успее да задоволи това любопитство.
ВЪПРОС: По какво се различава фирмата ти от други подобни компании на пазара?
ОТГОВОР: Знаеш ли, сега като ме питаш, ще ти отговоря честно: с нищо. Като създавахме фирмата знаех, че ще бъдем различни, ще се отличаваме от всички останали. Само че моята приятелка се оказа права. Масовият български турист не се интересува от „Арт ваканция в полите на Тревненския балкан” или орнитологична експедиция със „Зелени Балкани” или археологична – със сдружение „Културни проекти”, „Пулия – замъци и трули”. Защото това са нашите пакети. И ние щем не щем паралелно с тях започнахме да предлагаме екскурзии, хотелски настанявания и самолетни билети като всички останали. Трябва да се съобразим с очакванията на пазара.
ВЪПРОС: Трудно ли ти беше да стартираш?
ОТГОВОР: О, затова един ден ще напиша книга. Първо бях решена да разкажа в някоя телевизия нещо повече за бизнес средата у нас и колко време ми отне да регистрираме фирмата и получим лиценз. Точно 6 месеца! От септември 2010 до февруари 2011. Връщаха ни документите за някакви точки и запетайки. Открих, че най-големият шеф в Министерство на икономиката, енергетиката и туризма е не министър Трайков, а деловодителката, която приема документите. Ако тя е в настроение, нямаш грижи. Но не е ли… жална ти майка. Само ще спомена, че един месец беше необходим документите от „Батенберг” да се пренесат на „Славянска” за да бъдат подписани от министъра. Но за да бъда честна, трябва да спомена, че не само в държавната с министерството имах бюрокращина. Три пъти ЧЕЗ ме връща за прехвърлянето на партидата на тока. Накрая доброжелателно посъветвали бившия наемател на офиса да си изключи тока срещу 50 лв. и после аз да подам молба да ми го включат. Пак за 50 лв. За да стане по-бързо. От телекома пък двама юнаци дойдоха, огледаха офиса и казаха, че кабелът е прекъснат и не могат да ми поставят телефон. Когато ги попитах какво да правя, те ми обясниха, че трябва да си разбия стената (ремонтът на помещението току що бе приключил), да открия къде е прекъснат кабела и като свърша тази работа да ги извикам да го вържат. Накрая любезно ми предложиха … хилти. Тук е мястото да благодаря на моите приятели – пиарите на министерството, на ЧЕЗ и на Виваком. Без вашата помощ, приятели, едва ли щях да се справя.
ВЪПРОС: Какво е нужно, за да създаде човек своя туристическа фирма?
ОТГОВОР: Ами, не знам, честно. Според мен първо трябва да имаш стимул. Стимулът при нас беше кризата. За две години дъщеря ми остана три пъти без работа, на съпруга ми спряха да плащат, а аз треперех за мястото си. Трябваше да предприема нещо. Второ, трябват ти пари. После идеи. Всичко останало, което кажа, си е валидно за всеки предприемач – търпение, хъс, амбиция… Знаеш ли, вярно е, че човек, когато има собствен бизнес, губи съня си. Вече не спя. Непрекъснато се разхождам с един калкулатор и по този повод си спечелих прозвището „Скрудж”. А, трябва да имаш приятели, които да ти попречат да сътвориш някоя фатална грешка, като например да предплатиш автобус на баснословна цена без да си събрал група.
ВЪПРОС: Има ли специални разрешителни или лицензи в туристическата сфера?
ОТГОВОР: О, да. Тази дейност подлежи на лицензиране. Лицензите са на цени от 2500 и 5000 лв. Но това не пречи на пазара да работят и фантоми. Дори една такава фирма ни заплашва и се опитва да ни притиска да купуваме от нея хотелски настанявания и екскурзии. Заплюла си е една дестинация и не допуска никой да припари до нея. Твърди, че е нейна и толкоз, а е без лиценз.
ВЪПРОС: Как очакваш да се развие този сектор през следващите години?
ОТГОВОР: Би било много несериозно от моя страна да правя прогнози. Но съм сигурна, че хората няма да се откажат лесно от пътуванията и почивките си. Колкото и да им е тежко. Чувам непрекъснати оплаквания, че кризата това, кризата онова… Нека бъдем честни. Хляб в туризма има. Въпросът е да се задържиш на гребена на вълната. Опа, ето, че от устата ми се изтърколи едно клише. Но си е така, когато нямаш платежоспособни клиенти за бутикови пътувания, правиш евтини пакети. Следиш какви са предпочитанията и се опитваш да им отговориш.
ВЪПРОС: Ти към какъв тип клиенти си се насочила?
ОТГОВОР: Искам моите клиенти да са любопитни и готови за приключения. Искам, когато ги изпращам някъде, да знаят къде отиват, какво могат да видят, да опитат, да научат, да преживеят… Искам да останат доволни и следващия път отново да ме потърсят.
ВЪПРОС: Какви са предложенията ти през следващите месеци?
ОТГОВОР: Искам да изпратим поне един турист в Пулия – провинция в Италия, известна със замъците и трулите си. Договорили сме настаняване в автентични средновековни трули, които са голямата атракция на областта. Цяло лято ще предлагаме екскурзии в България: „В земите на деспот Слав: Батак-Велинград-крепостта Цепина”, „Възрожденска Копривщица”, „Чудесата на природата: Геопарк „Искър Панега”, Стобските пирамиди, Чудните мостове, Скални феномени „Редените камъни”. През септември организираме две в чужбина: „Между земята и небето: Старите македонски столици и Метеора” и „В земята на Омир: Троя, Асос, храмът на Аполон Сминтей и олтарът на Зевс”.