Без изменение на потребителските цени за септември

Няма изменение на Индекса на потребителските цени (ИПЦ) за септември 2009 г. спрямо август 2009 г., отчетоха от Националния статистически институт (НСИ). Основен принос за равнището на общия ИПЦ, който измерва изменението на цените на стоките и услугите, използвани от българските домакинства за лично потребление, имат увеличението на цените в групата „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ и намалението на цените в групите „Транспорт“ и „Свободно време, развлечения и културен отдих“.
Инфлацията от началото на годината (септември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е минус 0.1%, а годишната инфлация за септември 2009 г. спрямо септември 2008 г. е 0.2 процента. 
Средногодишната инфлация за периода октомври 2008 – септември 2009 г. спрямо периода октомври 2007 – септември 2008 г. е 5.0 процента.

През септември 2009 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
·    хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.5%;
·    алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
·    облекло и обувки – увеличение с 0.9%;
·    жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.1%;
·    жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – цените остават на равнището от миналия месец;
·    здравеопазване – увеличение с 0.6%;
·    транспорт – намаление с 1.2%;
·    съобщения – намаление с 0.2%;
·    свободно време, развлечение и културен отдих – намаление с 4.6%;
·    образование – увеличение с 5.2%;
·    ресторанти и хотели – увеличение с 0.4%;
·    разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.3%.

През септември 2009 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 1.0%, хляб – с 0.9%, брашно и други зърнени продукти – с 0.1%, кайма – с 0.1%, риба и рибни продукти – с 0.6%, пресни млека – с 0.2%, кисели млека – с 0.5%, растителни масла – с 3.3%, пипер-всички видове – с 8.8%, моркови – с 3.5%, зрял боб – с 1.6%, леща – с 0.4%, ябълки – с 8.3%, грозде – със 17.4%, захар – с 0.2%, газирани напитки – с 5.5% и някои други.

През месеца са се увеличили цените на: макаронени изделия – с 0.2%, малотрайни колбаси – с 0.2%, яйца – с 0.9%, млечни масла – с 0.2%, кашкавал – с 0.7%, сирене – с 0.3%, домати – с 23.0%, краставици – с 4.9%, зрял чесън – с 1.8%, зеле – с 4.2%, картофи – с 24.9%, дини и пъпеши – с 12.8%, цитрусови и южни плодове – с 6.2%, захарни изделия (нешоколадови) – с 0.3%, подправки – с 0.5%, кафе-всички видове – с 0.6%, минерална вода – с 0.3% и други.

В групите на нехранителните стоки и услугите през септември намаление е регистрирано при: обувки – с 0.7%, течни горива – с 2.7 %, твърди горива – с 0.8%, бойлери – с 0.4%, климатични инсталации – с 0.9%, автомобили – с 0.3%, автомобилен бензин А95Н – с 3.4%, автомобилен бензин А98Н – с 3.2%, дизелово гориво – с 2.4%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 1.4%, поддръжка и ремонт на ЛТС – с 0.2%, услуги по настаняване – с 2.3%, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания – с 18.9% и други.

Увеличили са се цените на следните групи нехранителни стоки и услуги: облекло – с 1.5%, наеми за жилища – с 0.4%, хладилници и фризери – с 0.3%, текущ ремонт и поддържане на жилище – с 0.2%, услуги в ресторанти, кафенета и други – с 0.7%, перални и съдомиялни машини – с 0.4%, телевизионни приемници и антени – с 0.2%, бръснаро-фризьорски услуги – с 0.3%, хигиенни и козметични принадлежности – с 0.4%. През месеца са увеличени цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти – с 0.7% и цените на лекарските услуги – с 0.1%, а са намалени цените на стоматологичните услуги – с 0.1%.

Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за септември 2009 г. спрямо август 2009 г. е 99.8%, т.е. месечната инфлация е минус 0.2%. Основна причина за намалението на общия ХИПЦ, който измерва изменението на цените на стоките и услугите, използвани от всички домакинства на територията на страната (включително и чуждестранните), е намалението на цените в групите „Транспорт” и „Свободно време, развлечения и културен отдих”. Различният обхват на ИПЦ и ХИПЦ и съответно различната структура на потреблението са причина за различните стойности на двата индекса.

Инфлацията от началото на годината (септември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е 1.0%, а годишната инфлация за септември 2009 г. спрямо септември 2008 г. е 0.2% (табл. 2).

Средногодишната инфлация за периода октомври 2008 – септември 2009 г. спрямо периода октомври 2007 – септември 2008 г. е 4.4%.
Според ХИПЦ през септември 2009 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
·    хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.5%;
·    алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
·    облекло и обувки – увеличение с 0.6%;
·    жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – цените остават на равнището от миналия месец;
·    жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – увеличение с 0.1%;
·    здравеопазване – увеличение с 0.5%;
·    транспорт – намаление с 1.0%;
·    съобщения – намаление с 0.2%;
·    свободно време, развлечение и културен отдих – намаление с 4.2%;
·    образование – увеличение с 5.4%;
·    ресторанти и хотели – увеличение с 0.2%;
·    разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.6%.

Индексът на цените за малката по състав кошница за септември 2009 г. спрямо август 2009 г. е 100.4%, а от началото на годината (септември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е 96.4% (табл. 3).
През септември цените на стоките и услугите от малката кошница за най-бедните 20% домакинства са се променили спрямо август, както следва:
·    хранителни продукти – увеличение с 0.4%;
·    нехранителни стоки – увеличение с 0.4%;
·    услуги – увеличение с 0.1%

Повече информация можете да откриете на страницата на НСИ

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *