Бизнес планът е постъпков модел за това как да правите бизнес. Този документ, който трябва да е свободно достъпен за четене от всеки показва къде се намира бизнесът ви, къде желаете да стигнете в бъдеще и как да го развиете до там. Ето и основните неща които трябва да знаете докато пишете вашият бизнес план.
Първа стъпка – Дайте определение за вашият бизнес
Първата част от бизнес плана обхваща „кой, какво, кога, къде, защо и как да прави нещата“ във вашият бизнес. По точно трябва да включва отговори на следните въпроси:
Логистика: Какъв бизнес ще създавате? Каква ще бъде юридическата му форма? Къде ще се намира физически офисът или производствените помещения?
Мисия и цел: Защо започвате точно такъв вид бизнес? Каква е вашата бизнес мисия и цел?
Цели на бизнес планът: Какви са целите на вашият бизнес? Какво желаете да постигнете през следващата финансова година? А през следващите пет години?
Какво ще продавате: Какви продукти и услуги смятате да предлагате? Какво е нещото, което владеете и умеете да правите добре, така че да може да го продавате успешно на потенциалните ви клиенти като продукт или услуга.
С какви ресурси разполагате? Какви ресурси притежавате в момента (капитал, време, служители, доставчици, технология, хора които могат да ви помогнат, вашите силни страни и таланти, възможности, заплахи коит могат да попречат на намеренията ви)?
Вашата организационна структура: Колко хора ще работят за вашата фирма? Кой ще е отговорен за разпределянето на задачите им? Какви длъжности трябва да заемат вашите служители? Какви ще бъдат техните заплати?
Втора стъпка – Създаване на маркетинг план
Следващата част от вашият бизнес план се фокусира върху това как да рекламирате и популяризирате вашият бизнес. Но той обхваща много по-голяма част от задачи – например кои ще са вашите клиенти, защо вашият бизнес план е уникален и с какво това ще му помогне да привлече повече клиенти и потребители, както и маркетинговите канали които ще използвате за да стигнете до печалба.
Какви потребности ще задоволите? – Кои са вашите потенциални потребители и клиенти на които ще продавате стоките и услугите си? Къде може да ги откриете? Какви са най-големите им проблеми или трудности, които вашите продукти или услуги ще решат за тях. Как вашия продукт или услуга ще обогати и направи по приятен живота на вашите потенциални потребители, така че да продължат да го ползват и в бъдеще?
Кои са преките ви конкуренти? – Кой още обслужва вашите потребители? Какви са техните силни и слаби страни? Какво правят за да привлекат клиентите ви? С какво техните продукти и услуги са по-добри от вашите? А с какво са по-слаби?
Защо сте уникални? – Какви са силните и слабите ви страни? Какво ще правите по-добре от конкуренцията? Защо потребителите ще купуват точно вашият продукт сред всички останали на пазара от които могат да избират?
Вашата маркетингова стратегия? – Как ще реализирате вашия бизнес план на истинският пазар, така че да привлечете нови клиенти и потребители? Какви канали от маркетинг микса ще използвате за да достигнете до потенциалната ви аудитория. Колко пари ще изхарчите за желаните дейности. Какви аспекти от бизнес планът ви ще реализирате сами във фирмата и кои ще делегирате на външни изпълнители?
Трета стъпка – Описание на финансовото състояние
Крайната стъпка е възможно най-пълно описание на финансовата част на нещата – включващо колко пари се нуждаете за да стартирате и развиете бизнеса през първите месеци от създаването му, какви видове приходи и разходи очаквате, както в краткосрочен, така и в дългосрочен аспект.
Първоначални разходи: Колко средства са ви необходими за да реализирате бизнес плана? Колко пари са ви необходими за наем на офис, материали, обзавеждане, маркетинг, техника и всичко, които ще ви е необходимо за изпълнение на бизнеса?
Вашите приходи: В момента откъде печелите пари и колко? Какви продукти и услуги са най-търсени и бихте могли да продавате? Какви ще са цените на които ще ги продавате?
Вашите радходи: За какво харчите пари постоянно? От колко пари се нуждаете всеки месец за да преживявате?
Планиране: Колко пари смятате че бизнесът ви ще ви донесе в първите шест месеца, една година, три години?
Следвайки тези три кратки стъпки, може да си отговорите на всички необходими въпроси и да съставите солиден бизнес план който да покрие основите на всеки успешен бизнес проект.