Александър Александров, Световен мобилен конгрес, Барселона
специално за NewBusiness.bg
Всяка година през февруари браншът на мобилните комуникации се събира в испанския град Барселона за да се включи в най-гоямото секторно шоу – Mobile World Congress. Независимо дали ви трябват контакти с производители и внедрители на клетъчни мрежи, с доставчици на софтуерни решения за управление на трафика, мобилни оператори, разработчици на операционни системи, на приложения за тях, мобилни рекламни агенции или компании за онлайн услуги – тук можете да намерите всички тях на едно място. А добрата новина е, че тазгодишното издание на конгреса, в което взе участие и журналист на NewBusiness.bg, беше значително по-оптимистично, в сравнение с MWC 2010 и повечето анализатори от сектора са категорични, че той ще бъде сред първите браншове, които ще изведат световната икономика от кризата. Другата добра новина е, че мобилните комуникации се превръщат във все по-добра възможност за стартъпи в сферата на мобилните приложения, платформите за разработка стават все повече, а конкуренцията между тях за вниманието на независимите екипи от разработчици е все по-голяма. Ето как ще изглежда мобилният сектор през следващите години, погледнат от конгресното градче в Барселона.
Инфраструктурата
Широколентовият мобилен достъп ще се превърне през следващите години в ключов фактор за развитието на бранша. Според прогнози, представени от шведската компания Ericsson още през първия ден на комуникационното шоу, броят на мобилните широколентови връзки в глобален план ще достигне 1 милиард още през тази година, включително в мрежи, работещи по стандартите UMTS, EDGE, HSDPA, HSPA+, WCDMA и LTE. Азиатско – тихоокеанският регион ще бъде лидер в този процес, с близо 400 милиона широколентови абонати, следван от Северна Америка и Западна Европа, в които този показател ще е по около 200 милиона във всяка. Още по-впечатляващо е, че до 2015 г. броят на този широколентовите мобилни връзки ще достигне 3.8 милиарда, от които 95% ще бъдат в мрежи от типа HSPA, CDMA и LTE, сочат още прогнозите на Ericsson. Анализаторите от корпорацията, посочиха като ключови двигатели за растежа, нарастващите продажби на смартфони, таблети и донгъл устройства за лаптопи.
От шведския разработчик представиха пред аудиторията как работи клетъчният стандарт от четвърто поколение LTE (Long Term Evolution) и добавиха, че компанията е сред лидерите по внедрявания на такива мрежи. LTE е едната от двете най-перспективни мобилни технологии от четвърта генерация, заедно с mobile WiMAX. У нас операторите и доставчиците на оборудване също се готвят за нейното внедряване, но все още се очаква от Комисията за регулиране на съобщенията да организират конкурс за лицензи за нея.
Таблетите
В момента устройства с най-много широколентови мобилни връзки са лаптопите, но според повечето представители на сектора, съвсем скоро това ще са смартфоните, следвани от новия кандидат за слава при мобилните устройства – таблетите. Последните бяха безапелационен хит на тазгодишния мобилен конгрес, а нови модели от този клас представиха Samsung, Research In Motion, LG, ZTE, Huawei и много други производители. Освен всичко друго таблетите обещават да се превърнат и в нов интересен източник на приходи за разработчиците на мобилни приложения, които вече гледат с интерес към техните по-големи възможности за представяне на мултимедийно съдържание.
Приложенията
Прекрасен пример за това даде главният изпълнителен директор на Google Ерик Шмид, който представи на пресконференция в рамките на конгреса ново приложение на компанията за създаване на филми чрез таблет. То се нарича Movie Studio и дава възможност на потребителите да записват, обработват и разпространяват филми направо от таблетите си. Според Шмид, налагането на LTE мобилните мрежи ще създаде много нови възможности за мобилни приложения, които тепърва започваме да си представяме. Той съвсем очаквано посочи операционната система Android на Google като водеща в този процес и добави, че тя отчита 300 000 нови активации на ден, което я прави най-бързо развиващата се мобилна платформа в света. Според шефа на Google друга интересна тенденция е, че младите програмисти вече гледат на мобилните приложения като на приоритетен източник на приходи.
Изненадата Nokia
Очакванията преди MWC 2011, че лидерът по продажби на мобилни телефони Nokia ще избере Android като бъдеща платформа за своите устройства бяха опровергани два дни преди мобилния конгрес от нейния шеф, който хвърли най-голямата бомба в сектора, заявявайки, че компанията ще избере … операционната система Windows Phone 7 на Microsoft. Новината доведе до спад в акциите на Nokia и до безкрайни спорове дали краят на едно близо десетгодишно лидерство в мобилния свят е предизвестен, или шефовете на финландския гигант знаят нещо, което другите не знаят, избирайки партньорството с Microsoft. На фона на малкия дял, който има платформата Windows Phone 7 и на иновациите, предлагани от Android, iOS и BlackBerry OS, обаче Nokia все повече започва да заприличва на най-добрия състезател по борба, на когото се налага да участва в … състезание по бягане.
Мястото на Microsoft
Самият Стив Балмър, главен изпълнителен директор на Microsoft заяви, че партньорството между двете компании ще бъде най-добрата алтернатива за мобилните оператори, а операционна система Windows Phone 7 е най-приятелската платформа за телекомите, съществуваща на пазара. Безспорно последните имат огромна нужда от „приятел“ в момент, когато все по-голям дял от приходите от мобилни услуги се пренасочва към онлайн компании, като Google или към разработчиците на приложения. Остава обаче въпросът дали редмъндският гигант ще бъде успешният кон, на който да заложат, особено предвид неговите слаби позиции при платформите за смартфони в момента.
Секторът на мобилните комуникации обаче през последните години неведнъж е доказвал своята непредсказуемост и единствено времето ще покаже дали операторите ще се превърнат в евтина базова инфраструктура за приложенията и услугите на другите пазарни играчи, или ще получат сериозен дял от приходите от тях. Още повече, че на тазгодишния мобилен конгрес видяхме зараждането на доста нови сегменти, които могат скоро да се превърнат в източник на приходи за телекомите – от мобилните разплащания и банкови услуги, през услугите от типа „свързан дом“, до автомобилните мобилни конзоли и новите решения за добавена реалност.