Заместник-министърът на земеделието и храните Светлана Боянова откри вчера магазин, направен по Наредбата за директни продажби в столицата. Магазинът е първият в София, в който ще се продават пчелни продукти на пчеларската фирма „Амброзия”. Наредбата дава възможност на земеделските производители да продават продукцията си директно на крайните потребители. В новооткритият магазин потребителите ще могат да купуват различни видове пчелен мед и пчелни продукти без съдържание на механични примеси или причинители на заболявания.
На откриването производителят на пчелен мед и собственик на магазина Стефан Стефанов изрази недоволството си от ограничението по закон пчеларите да могат да предлагат директно 40 % от продукцията си, но не повече от 2 тона годишно. В отговор зам.-министър Боянова уточни, че това ограничение е изискано от Европейската комисия, а последващото изменение на тези условия подлежи на съгласуване и одобрение от Общността.
Боянова обяви, че 70 % от средствата от Националната програма по пчеларство 2011-2013 са вече усвоени. „До момента само 23 производители са се възползвали от правото си на директни продажби по Наредбата”, подчерта заместник-директорът на Българската агенция за безопасност на храните д-р Венцеслава Тасева. От тях 18 произвеждат пчелен мед, четирима са производители на кокоши яйца и един на сурово мляко.
По Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. са одобрени 453 проекта на обща стойност над 20 млн. лева на пчелари, кандидатствали по мярка 112 „Създаване на стопанства на млади фермери”.