„Бъдещето на мобилните комуникации е свързано с приложенията“ – този извод направи преди броени дни Михаил Ангелов, мениджър „Маркетинг и бизнес развитие“ на Nokia Siemens Networks за България, пред журналист от NewBusiness.bg. Думите му, всъщност показват това, което е в главите на повечето представители на мобилния сектор по света – за няколко години мобилните приложения, създавани от външни разработчици, се превърнаха от почти непознат феномен, в двигател, определящ посоката на развитие на сектора.

Но как приложенията успяха да се наложат над уеб – базираните мобилни услуги в един свят, в който технологиите сякаш се движат точно в обратната посока – към уеб интерфейси и cloud – решения? Отговор на този въпрос се опитва да даде ново проучване на Zokem, според което в основата е лекотата и удобството за потребителите, съчетана с по-ясния бизнес модел, гарантиращ на разработчиците, че ще могат да монетизират своите усилия по създаване на приложенията.

Днес потребителите, използващи смартфони, могат да си купят всяка една от хилядите достъпни програми за тях с няколко клика на своя телефон – чрез съответния онлайн магазин за приложения. Не е нужно да ходят до физически позициониран магазин за софтуерни продукти, нито да търсят в Google сайта, през който могат да си ги свалят. Заплащането също става изключително лесно – стига да разполагат с някакъв инструмент за онлайн плащания.

Мобилните браузъри без съмнение също еволюират и вече поддържат технологии като HTML 5, Flash и др. Все още обаче има елементи, като малкият екран, слабите способности за рандериране и др., които направиха този модел за достигане до услуги и съдържание по-малко популярен.

Може би най-важната причина обаче е в партньорството, което създателите на мобилни операционни системи, като Google, Apple, Research In Motion и Nokia предложиха на малкия и среден бизнес – в лицето на разработчиците на мобилни приложения. Те им дадоха отворени платформи за разработка и най-вече един глобален пазар за техните продукти, с гарантирана печалба. Допреди пет години новите функции в клетъчния свят се появяваха централизирано, създавани от малко на брой големи компании, докато днес всеки отделен програмист или екип може да създаде свое приложение, да го пусне за продажба в съответния онлайн магазин и за кратко време да се превърне в успешен бизнесмен. Да заложиш на стотици стартиращи и малки бизнеси, вместо на няколко големи компании винаги е била успешна икономическа стратегия и Google, и Apple изглежда знаят това.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *