Вградените финанси – новата технологична вълна, която променя разплащанията

През последните години финансовият свят претърпя сериозни промени, благодарение на напредъка на финтех сегмента и появата на множество иновативни решения в тази област. Потребителските навици се променят с бързи темпове и уеб банкирането постепенно измести ходенето в банковите офиси, за да бъде на свой ред заменено от мобилните финансови приложения. Налага се въпросът: Коя е следващата иновация в областта на разплащанията и отговорът според мнозина е т.нар. вградени технологии (embedded finance).

Какво представляват?

Вградените финанси включват интегриране на услуги като плащания, кредитиране, застраховане и др. в нефинансови приложения и платформи. Подобно начинание изисква ползотворно сътрудничество между финансовата организация и доверен IT партньор с опит в интеграцията на различни платформи и разнообразни технологии.

“Вградените финанси са една от бързо развиващите се тенденции в света на разплащанията. Те променят изцяло начина, по който използваме финансовите услуги и намират приложение в различни индустрии, сред които електронната търговия, плащането на комунални услуги, телекомуникациите, културните събития, споделеното пътуване и много други” – обяснява Александър Станев, СТО Финансова вертикала в “Сирма Груп Холдинг”. Компанията е сред пионерите у нас в областта на финансовите технологии и днес предлага решениятехнологични услуги и ИТ консултации за внедряването на embedded finance както в България, така и в други държави.

Предимства на вградените финанси

Тази иновативна технология може да направи финансовите услуги достъпни за по-широка аудитория, включително и в региони, където липсва необходимата банкова инфраструктура. Освен това, чрез създаването на партньорства, бизнесите могат да намалят разходите за обслужване на клиенти, което е от полза както за тях, така и за потребителите.

Освен това вградените финанси създават условия за допълнителни източници на приходи. А обработването на големи обеми от данни позволява на компаниите да придобият по-добра представа за поведението на клиентите, която може да се използва за адаптиране на техните предложения и подобряване на процеса на вземане на решения.

Приложение

В сферата на онлайн пазаруването, технологията може да улесни клиентите да извършват транзакции и доставчиците да получават плащания. Онлайн търговците могат например да предлагат вградени възможности за финансиране при плащане на каса, което ще позволи на клиентите да плащат покупките на вноски или да използват безпроблемно дигитални портфейли.

Търговските центрове, моловете и големите магазини могат да предлагат на клиентите вградени опции за финансиране, което им позволява да купуват стоки и уреди с гъвкави планове за плащане. Това не само може да стимулира продажбите, а и да повиши лоялността на клиентите.

Компаниите за комунални услуги могат да си партнират с банки или финтех доставчици, за да вградят възможности за плащане в мобилни приложения, уебсайтове или в разнообразни IoT устройства. Нещо повече – доставчиците на комунални услуги могат да интегрират такива решения, за да предлагат предплатени услуги за електроенергия, вода или газ. Клиентите, от своя страна, ще могат да предплащат за потреблението си, което е особено полезно за бюджетирането.

Приложенията за споделено пътуване обикновено предлагат застрахователно покритие за пътниците или водачите. А услугите за споделяне на автомобили могат да интегрират възможности за финансиране на превозните средства. Доставчиците на превозни средства под наем могат да предлагат собствени цифрови портфейли и да дават възможност за персонализиране на пътуванията, включително чрез използване на местни методи за плащане или автоматично обработване на плащанията за често пътуващите.

“Организации от редица други индустрии биха могли да използват решения за вградени финанси, което може да им донесе нови клиенти и да оптимизира процесите в дейността им” – добави Александър Станев от “Сирма Груп Холдинг”.

Предизвикателства

Вграждането на финансови услуги в нефинансови приложения изисква от предприятията да се ориентират в сложния регулаторен пейзаж, което може да отнеме много време и да струва скъпо. Освен това, управлението на финансови данни и транзакции изисква надеждна инфраструктура за сигурност. Компаниите трябва да осигурят съответствие с изискванията за защита на данните и неприкосновеността на личния живот, особено предвид чувствителния характер на финансовата информация.

Изграждането на подходящи партньорства и безпроблемното интегриране на финансовите услуги в нефинансови платформи също може да бъде предизвикателство, тъй като могат да възникнат проблеми със съвместимостта и технически пречки.


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *