По традиция Black Friday е американско поп-културно явление, което съществува от десетилетия отвъд океана. То се отбелязва непосредствено след един от най-важните празници в САЩ – Денят на благодарността, което означава, че през тази година ще бъде на 27 ноември. Традициите обаче се променят с бързи темпове под влиянието на дигиталните технологии и днес този ден се е превърнал в глобален феномен, който е изключително доминиран от онлайн пространството. Тази тенденция се наблюдава, независимо че в мрежата вече се е наложил още един ден, който се свързва директно с електронната търговия – Cyber Monday (Кибер понеделник).
През последните години Black Friday се променя дори още по-динамично, включително и в България, където това явление заживя собствен живот и търпи влияние от местните особености на бизнеса. „По-широкият времеви обхват, включването на повече сектори към периода на огромните намаления, сегментирането на кампаниите и по-добрата подготовка на онлайн магазините са само част от тенденциите, които наблюдаваме сред българските бизнеси и които очакваме тепърва да се засилват.” – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата хостинг компания у нас СуперХостинг.БГ, която следи тази сфера от години. Тя описва най-значимите тенденции, които променят Black Friday у нас, както и възможностите да се възползваме от тях.
От един ден към кампания през целия ноември
В миналото Black Friday може и да е бил само един ден, но днес обхватът на това явление се разширява в продължение на дни, седмици или дори месец. Много фирми започват кампаниите си в началото на ноември и ги продължават през целия месец. Определянето на времевия обхват вече е въпрос на бизнес стратегия и цели, които искат да постигнат бизнесите – повече поръчки, повече клиенти, генериране на свеж поток от нови потенциални клиенти, по-голяма възможност за разпознаваемост.
Все по-сегментиран и на отрасли
През първите години на Black Friday в България, от този промоционален период се възползваха предимно търговците на бяла и черна техника. Днес това не е така – забелязва се все по-голямо включване на търговци от различни сектори (дрехите и спортни стоки, стоки за дома, детски стоки, игри, книги, забавление, козметика и др.). Наблюдава се постепенно включване на по-малките бизнеси, които смятат Black Friday за подходяща възможност да си спечелят нови клиенти.
През последните години се наложи тенденцията кампаниите за Black Friday да се планират и провеждат по браншове. Най-често двигател за това са големите играчи в съответните сектори, които определят кога ще започне и колко дълго ще продължи цялата кампания. За собствениците на по-малки уебсайтове пък остава вариантът да следват тенденцията и да организират своите промоции, съобразявайки се с големите. В противен случай те рискуват потребителите да са изразходвали голяма част от бюджетите си и кампаниите им да се окажат не толкова успешни.
Нараства значението на маркетинговата и техническа подготовка
По традиция кампаниите за Black Friday се свързват с организиране на промоции и усилено рекламиране. Все повече собственици на онлайн магазини обаче отделят време за сериозна подготовка в области като логистика, складови наличности и технически ресурси.
„Забелязваме, че все повече наши клиенти започват да гледат голямата картина и достигат до извода, че за осъществяването на повече продажби е необходима цялостна стратегия. Тя включва изготвяне на стратегия и поставяне на цели, планиране на кампанията и видовете промоции, осигуряване на количествата стоки на склад, подготовка на доставките, подготовка за цялостното изпълнение на техния дигитален маркетинг и комуникация с целеви аудитории. Много ни радва, че все повече бизнеси осъзнават важността на добрата техническа подготовка, свързана с осигуряване на достатъчен ресурс за сайтовете им. Те са наясно, че от това зависи дали сайтовете им ще издържат на повишения трафик от посетители.” – обяснява Цветелина Ненкова.
Тя добавя, че дори и най-щедрият бюджет за реклама и маркетинг не би имал смисъл, ако онлайн магазинът не може да поеме трафика, който се генерира по време на кампанията.
„За съжаление продължаваме да наблюдаваме случаи, при които клиентите не отделят достатъчно внимание на техническата подготовка на своя уебсайт, мислейки си, че настоящият им план ще издържи натоварването. Като резултат в конкретния ден той просто пада, тъй като не е технически обезпечен да отговори на повишения интерес. За да обясня важността на достатъчния сървърен ресурс, ще използвам конкретен пример: Представете си, че вместо онлайн магазин, имате физически с площ 25 кв. метра. Правите перфектната рекламна кампания и привличате стотици хора към него. Заради ограниченото пространство обаче, част от потенциалните клиенти влизат едновременно в магазина – другите остават отвън. Те чакат на опашка, искат да влязат, готови са да платят, но просто не могат да се вредят и се отказват. Това би означавало много пропуснати ползи.” – убедена е Цветелина Ненкова. От хостинг компанията допълват още, че е от ключово значение предварително да се планира техническата обезпеченост на всеки сайт.
Black Friday по време на пандемия
По наблюдения на СуперХостинг.БГ COVID19 се оказва катализатор на една глобална дигитализация, която засяга всички аспекти от живота на всеки човек. Забелязва се ясно, че все повече хора започват да пазаруват онлайн, но и не само – увеличава се делът на потребителите, които се разплащат онлайн. Прогнозите за предстоящия Black Friday са, че повече потребителите ще предпочетат онлайн покупките пред посещението на място. Тази тенденция е подкрепена и от думите на Огнян Попов от Offerista Group Bulgaria, който сподели пред видео поредицата SuperTalks на СуперХостинг.БГ, че по предварително проучване за потребителските нагласи към тазгодишния Black Friday, 50% от участниците са посочили, че ще пазаруват онлайн. Това е чудесна предпоставка за развитието на българската онлайн търговия.
Повече бързина
По време на Black Friday всичко се случва по-бързо. Често потребителите изчакват най-много три-четири секунди за зареждането на даден сайт, след което го затварят и преминават към следващия сайт, който отговаря на тяхното търсене. Ето защо бързината на зареждане на онлайн магазина е много важна, особено по време на подобни натоварени кампании. Тя зависи от редица фактори, най-важните от които са качеството на хостинг услугата, сигурността и оптимизацията на сайта, както и от някои специфични негови характеристики.
Качеството на клиентското обслужване
По време на кампанията е важно клиентските запитвания да се посрещат по всички възможни начини и да не остават без отговор. Това предполага всеобхватно и навременно обслужване по канали като чат, форми за запитване, имейл, телефон, социалните мрежи, коментари под продукти или статии. Качеството се определя от степента на полезност, информативност и отзивчивост, които всеки един от тези канали могат да предоставят на потребителите на даден уебсайт.
Ами доставките?
Едни от най-големите затруднения при кампаниите за Черния петък у нас по традиция са свързани с организацията на доставките. През този период куриерските фирми са претрупани с работа и е от важно значение всеки онлайн магазин да планира много добре логистичния аспект от своята дейност, като по възможност осигури и собствен капацитет за това.