За съжаление голям процент от днешните шофьори без значение дали са опитни или начинаещи са склонни да приемат спирачната система за даденост. В зависимост от конкретната ситуация в която се намират, те натискат спокойно педала и всичко работи винаги безотказно.
За да се осъществи този правдоподобен факт обаче в системата едновременно работят изключително много компоненти. Повечето хора не знаят нищо относно тях и следователно поради това ги пренебрегват. Без правилното функциониране на поне една част, целият процес е изправен пред провал.
А когато това се случи последствията могат да бъдат повече от катастрофални. Ето защо днес сме тук, за да ви представим не само как работи самата системата, но и как да я поддържате в най-тежкият сезон от годината, който е именно зимата.
Функционалност и видове спирачки
Целостта на частта се основава върху правилното функциониране на спирачният цилиндър. Когато задействате автомобилните спирачки, вие също така активирате и него, който от своя страна увеличава силата. Цилиндъра е пълен със спирачна течност, която преминава към другите компоненти чрез маркучи.
Спирачните тръбопроводи (маркучите) са също пълни с течност и също свързват цилиндъра със задните спирачки. Това всъщност представлява мярка за безопасност в случай, че настъпи повреда. Течността притиска буталата и принуждава накладките да влязат в контакт с ротора. Съответно по този начин вашето превозно средство се забавя или спира.
В зависимост от вида на вашият автомобил, вие можете да бъдете снабдени с два типа спирачки – дискови и барабани. Те са разполагат по двойки отпред и отзад, като по принцип дисковите са тези, разполагащи се в предния край, докато при спортните коли е възможно да ги срещнете и в задния край.
Барабанни
Спирачните челюсти, които биват първични и вторични са основният комплект елементи на барабанната спирачка. Старомодната система е изградена от малък кръгъл барабан, откъдето идва и нейното наименования. При спиране челюстите притискат нейните страни, генерирайки триене и топлина.
Като цяло авточастите за този вид са много по-достъпни, но за сметка на това те не са чак толкова надеждни при разсейването на топлината и в мокрите условия. Водата може лесно да навлезе във вътрешността и да причини корозия, а това ще въздейства пряко на възможността ви за спиране.
Дискови
За разлика от челюстите, дисковите спирачки разчитат на накладки и спирачен апарат. Системата разполага с плосък ротор, който за щастие не събира вода, което от своя страна прави механизма ефективен при влажно време. Също така това води до по-малко избледняване и по-добро представяне.
Иновативната резервна част е силно предпочитана, защото шанса да блокира е малък. Това се дължи на нейното свободно и основно функциониране. То не се състои от редица малки движения, така че повредите са малко вероятни.
Разпознаване на застрашаващите проблеми
Най-голяма роля в ефективността на вашите спирачки играе вашата употреба. Тежкият крак, който многократно ги натиска може драстично да намали техният живот, тъй като се поставя твърде много топлина върху роторите и накладките.
Основният индикатор, който в никакъв случай не трябва да пренебрегвате е вашето вътрешно чувство относно превозното средство. Ако забележите вибрация, отнемаща от силата на способността на колата да спре или силен шум при забавяне, то непременно посетете най-близкият до вас сервиз.
Често единствено ще трябва да замените накладките, но понякога се случват и усложнения, които не бива да бъдат пропускани. Конкретната част е обикновено проектирана да издава забележителен звук, когато е износена, така че не се притеснявайте излишно при появата му. Въпреки това обаче посещението в сервиза все още остава задължително.
Как да се подготвим за зимата ?
Зимните условия взимат своето влияние не само върху вашата температура, но и върху повечето зони на личното ви возило. Това може да варира от проблеми настъпващи по охладителната система и боята до най-потърпевшите, които са спирачните апарати.
Ниските температури в комбинация с излишната влага пряко затруднят тяхната правилна експлоатация. Именно поради това не е изключена възможността да се наложи да ги смените по-рано от предвиденото.
Основните причините поради, които изпитвате неизправности са следните няколко : минусовите температури, заклещени механизми, повредени маркучи, корозия.
Веднъж щом пътищата станат мокри и хлъзгави вие започвате да използвате спирачния педал много по-често, отколкото при нормални условия на шофиране. Прекомерната употреба довежда до нагряване, което води до скъсяване на техният живот. Единственото решение е да коригирате вашият стил на управление, за да избегнете повреди.
Друго сериозно притеснение е относно ръждата. Тя е едни от най-големите причините за износването на външните компоненти не само през зимата, но и през цялата година. Спирачките са изложени на корозия, тъй като са изградени от стомана и алуминий.
Реално погледнато ако не спрете да шофирате напълно през зимата, няма как да се спасите. Разбира се това е абсурдно, но имайте в предвид, че малки количества ръжда не представляват тревога, стига да се придържате към редовно почистване. Солта от пътната обстановка трябва да бъде почиствана, за да не предизвика по-задълбочено корозиране.