Манията по електронните спортове и как геймърите могат да изкарват пари от тях
Една от най – бързо развиващите се индустрии в света, която носи милиарди долари приходи и се очаква да нараства с всяка изминала година са електронните спортове. Днес големите гейминг събития не отстъпват по нищо от грандиозните спортни състезания или големи музикални събития.
Съществена роля за развитието на е-спортовете има стрийминг платформата Twitch. Тя е създадена през 2011 г., а малко по – късно беше закупена от Amazon, като днес реално всички състезания се излъчват на живо през нея. За успехът й говорят посещенията – над 100 милиона на месец. Разбира се, това доведе и до конкурентното появяване и на други стрийминг и телевизионни канали, но за момента Twitch се отличава с конкурентно предимство.
Но да започнем отначало.
Какво представляват е – спортовете?
Електронните спортове, известни още като eSports са организирани състезания и шампионати по различни видове видео игри. Най-често срещаните и популярни видове са стратегиите в реално време (RTS), битките, стрелба от първо лице (FPS) и игрите на бойна арена за много играчи (MOBA).
Състезателите от различни лиги или отбори се изправят пред същите игри, които са популярни сред геймърите у дома: Fortnite, League of Legends, Counter-Strike, Call of Duty, Overwatch и Madden NFL.
Тези геймъри се наблюдавани и следвани от милиони фенове от цял свят, които посещават събития на живо, по телевизията или онлайн.
Стрийминг услуги като Twitch, за която стана дума по – горе, позволяват на зрителите да гледат любимите им геймъри играят в реално време, и това обикновено е мястото, където популярните геймъри изграждат своите фандоми (субкултура, съставена от фенове, които се характеризират с чувство на съпричастност и приятелство с онези, които споделят общ интерес. Феновете обикновено се интересуват от дори незначителни подробности за обекта на своето пристрастие и отделят голяма част от своето време и енергия, ангажирани с тях и техните интереси).
Кой гледа електронни спортове?
Кратък отговор? Много хора. Според доклад на Newzoo, компания за пазарни анализи, 380 милиона души по света ще гледат електронни спортове тази година, включително 165 милиона запалени ентусиасти по електронни спортове (термин, който описва често зрителите, за разлика от случайни зрители). По-голямата част от тях са от Северна Америка, Китай и Южна Корея.
Турнирите и други събития могат да привлекат гледащи тълпи, които се конкурират с най-традиционните професионални спортни събития. Световното първенство на League of Legends за 2017 г. привлече повече от 80 милиона зрители, което го прави едно от най-популярните е – спорт състезания. През юли ESPN и Disney XD обявиха, че са осигурили многогодишна сделка за излъчване на Overwatch League, съвсем нова международна лига с 12 франчайза.
Кой играе електронни спортове?
Дори и да е трудно да си представят феновете на традиционни спортни лиги като НФЛ или НБА, но на най-високо ниво електронните спортове функционират по подобен начин. Всъщност, през април, НБА проведе проект за стартирането на новата си лига за електронни спортове, съсредоточена около баскетболния тематичен NBA 2K франчайз.
Същевременно футболни отбори като Манчестър Сити и баскетболни като Маями Хийт и Милуоки Бъкс инвестират в собствени отбори по електронни спортове. Причината – бъдещите фенове са в дигиталните игри, което превръща е-спортовете в инструмент за бъдещи печалби.
Къде са парите в електронните спортове?
Според проучване на Newzoo приходите от електронни спортове ще достигнат 906 милиона долара в световен мащаб през 2018 г. До 2019 г. се очаква сумата да надмине 1 милиард долара. Към 2020 г., очакванията са този бизнес да носи около 1,5 милиарда долара.
Това е доходоносен пазар, не само за играчите, но и за производителите на компютърни игри. Madden 19, играта на турнира в Джаксънвил, е част от дългогодишната EA Madden Franchise. От създаването си преди почти 30 години, EA Madden Franchise е продала повече от 130 милиона единици, възлизащи на повече от 4 милиарда долара приходи.
Играчите от електронните спортове не се различават от традиционните спортисти и също могат да спечелят големи пари: турнирите могат да се похвалят с награден фонд от милиони долари, които обикновено се разделят между играчите на печелившите отбори. Това означава, че най-добрите играчи в света могат лесно да спечелят седем цифрени суми за една година. Екипите и организатори на събития също се възползват от продажбите на билети за тези състезания. Например популярният турнир на League of Legends от 2017 г. генерира 5,5 милиона долара в продажбите на билети.
Зад приходите на тези спортове стоят няколко пера – спонсорства, договори, реклама, медийни права, билети и мърчандайз. Но това, което прави електронните спортове толкова печеливши е все по – бързо нарастващата фенска маса. Очаква се до 2020 г. тя да достигне близо 600 милиона души.
Очакванията са електронните спортове да продължат да бъдат все по – силна индустрия и да носят още и още печалби ( и забавления), поне в обозримото бъдеще. Смята се, че 1,6 милиарда души имат известни познания за електронните спортове – това е повече от една пета от цялото население на света. Така че, ако още не сте чували много за електронните спортове, сега е времето. Тяхната нарастваща сила е неизбежна.