Електронната търговия се превърна в един от най-перспективните начини за стартиране на онлайн бизнес през последните години. Огромен брой малки предприемачи се възползваха от наличието на отворени безплатни платформи за онлайн магазини и създадоха собствени проекти за продажби в интернет. Ниският праг за стартиране на дейност в сектора обаче създаде заблудата, че подобен бизнес може да се развива без сериозни усилия. Това доведе до появата на множество проекти, които не предлагат необходимото качество на обслужване, не отговарят на важни регулации или собствениците им не са инвестирали в тяхното дългосрочно развитие.

 

„Това не само отблъсква потребителите от тях, а и създава недоверие в целия бранш. Затова е от ключово значение предприемачите, стартиращи нови електронни магазини, да са наясно, че не е достатъчно просто да създадат един сайт, а трябва да инвестират много повече усилия в неговото дългосрочно развитие“ – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг Мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ. По-долу ще откриете най-важните стъпки, които според нея всеки създател на онлайн магазин трябва да има предвид.

 

Избор на надеждна платформа

 

Сред най-популярните платформи за онлайн магазини има отворени системи като OpenCart. PrestaShop и osCommerce, разширения за WordPress като Woo Commerce, както и платформи под наем като Shopiko. Разнообразието е голямо и е важно онлайн предприемачите да се запознаят с възможностите на различните системи и да изберат тази, която най-добре отговаря на техните специфични нужди.

 

Подходящо хостинг решение

 

Стартирайки нов онлайн магазин, изкушението е голямо да изберем най-достъпното според бюджета ни решение. „Това обаче носи редица рискове, защото трафикът към сайта не е постоянен и може да се увеличи значително в пикови моменти (например по време на Коледно – Новогодишните празници или на т.нар. „черен петък“). Затова ако хостинг планът не отговаря на нарастващите посещения, сайтът може да се окаже недостъпен в ключов етап за развитието на бизнеса“ – посочва още Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ.

 

Условия за ползване

 

Мнозина собственици на сайтове не знаят, че този тип правна информация задължително трябва да фигурира на всеки уебсайт. Добрата новина е, че в интернет има достатъчно информация за основните точки, които трябва да съдържат Условията за ползване. Препоръчваме собствениците на нови онлайн магазини да отделят време и да създадат такава секция на сайта си.

 

Поверителност на личните данни

 

Тази тема винаги е била от важно значение за сайтовете, продаващи в интернет. Тя обаче стана още по-важна след влизането в сила на новата Обща регулация за защита на данните, известна като GDPR. Онлайн магазините трябва да извършат редица действия, за да отговарят на регламента и е препоръчително техните собственици да се обърнат към специалисти по темата, ако искат сайтовете им да отговарят на изискванията.

 

Защита на потребителите

 

Законодателството за защита на потребителите включва редица важни изисквания към всеки, който продава стоки по интернет. Те започват с такива на пръв поглед тривиални неща като задължението за наличие на координати на собственика на сайта и достигат до важни регулации, свързани с естеството на онлайн продажбите, възможността потребителят да върне поръчана стока и др.

 

Разплащателни методи

 

Важен принцип е, че когато продаваме, трябва да дадем възможност на клиента да плати по предпочитания от него начин. Затова още със създаването на нов електронен магазин трябва да помислим как да интегрираме в него разнообразни опции за разплащане. Най-използваната у нас все още е наложеният платеж. Нараства обаче и използването на банкови преводи, платформи като PayPal и други алтернативни методи за плащане. Липсата на който и да е от тях може да доведе до пропуснати продажби.

 

Интеграция с куриерски услуги

 

Някои куриерски компании през последните години инвестират активно в интеграция на техните системи с основните платформи за онлайн магазини. Това може да оптимизира работата на вашия сайт, да спести време на екипа ви и да подобри обслужването и цялостното изживяване на клиентите. Затова при стартирането на нов ecommerce проект е добра идея да се информирате за тези възможности.

 

Инвестиции в маркетинг

 

Противно на това, което си мислят някои собственици на малък бизнес, маркетингът не е само за големите компании. Всъщност едно от основните предимства на електронните магазини е, че те могат да се възползват от разнообразни възможности за дигитален маркетинг, които им позволяват да се конкурират успешно с големите играчи в своя сектор. Маркетингът на един онлайн магазин започва още с продуктовите текстове и изображения в сайта, както и с неговата цялостна визия и лесна ползваемост. Други аспекти, за които собственикът на нов проект трябва да помисли задължително, са оптимизацията за търсачки (т.нар. SEO – Search Engine Optimization), както и pay per click рекламата – два от най-ефективните дигитални маркетингови инструменти. Това е и една от основните причини все повече стартиращи търговци да избират готови платформи като Shopiko на СуперХостинг.БГ, защото те са добре оптимизирани и включват всички необходими за старта интеграции. Това позволява на предприемачите вместо да дадат бюджета си за разработки, да го инвестират в маркетинг, за да тестват своята бизнес идея и да получат буквално веднага обратна връзка от потребителите за техния продукт.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *