Какво представлява Lean философията за стартиране на бизнес, как да достигнем до потенциалния си пазар, стъпка по стъпка и да разберем в дълбочина нуждите на клиентите си – това са част от темите, които бяха във фокуса на първата в България конференция LeanSpark. Събитието се проведе в София на 4 юни и събра 170 гости, които имаха възможност да се запознаят с бързо набиращата популярност бизнес концепция Lean. В процентно съотношение една четвърт от посетителите бяха представители на офтуерни компании, също толкова – предприемачи, а делът на младите хора и студентите беше около 20 процента.
Събитието беше високо енергична конференция, която акцентира върху навлизането на Lean философията в технологичния сектор и най-вече нейното приложение в стартирането на технологичен бизнес. Тя започна с въведение в принципите на Lean философията и обяснение какво е Lean Startup (Lean – стартираща фирма). В основата на Lean концепцията са принципите за оптимизиране на бизнес процесите и създаване на повече стойност с по-малко ресурси. Lean Startup от своя страна представлява експериментално мислене, което стимулира предприемачите да тестват постоянно своята хипотеза и да трупат обратна връзка от клиентите още от първия ден. Следващата лекция представи на гостите т.нар. концепция customer development (развитие или разработване на клиентите) и описа, как стъпка по стъпка да достигаме до потенциалния си пазар и да осъзнаем в дълбочина нуждите на клиентите си.
Втората част на конференцията беше изцяло, посветена на практическото приложение на Lean принципите, които бяха представени по забавен начин. Гостите имаха възможността да участват в семинар под формата на игра, в който целта беше създаването на структура от най-базови материали. Семинарът се прие от всички участници като изключително забавно начинание, с високо образователна цел, в което гостите имаха възможност да изпитат на практика иновативен начин за осмисляне на дизайна, на т.нар. agile – разработване на софтуер, както и ефективност на работата в екип. Допълнително гостите имаха възможност да участват в семинар за разработка на бизнес модел, по време на който беше поставен акцент върху връзките между отделните компоненти на един бизнес и местата, където те могат да бъдат оптимизирани.
Финалната част на конференцията, разказа за казуси на технологични компании, като гостите имаха възможност да проследят развитието на две такива дружества – Buffer, стартиращ бизнес от Бирмингам, Великобритания и OVIA, международна компания, посветена на подобряване процесите в сектора на човешките ресурси, с офиси в Мексико, Лондон и Лос Анжелис. Специален гост на конференцията беше Десислава Бушнакова, издател на всички книги на Тойота за България, посветени на Lean мисленето, която разказа по вдъхновяващ начин как то може да се използва и в ежедневието.