1. Спестете, колкото може повече пари, преди да стартирате бизнеса
Много често новите предприемачи влизат в бизнеса без никакви спестявания, като разчитат да използват пари на кредит от приятели, банки или други източници. Очакванията им са да могат да започнат да ги изплащат веднага с печалбата, която генерират. Това, което тези собственици на бизнес не осъзнават е, че минават месеци или години, докато се начинанието започне да носи печалба. И когато кредитополучателят осъзнае, че бизнесът не е толкова печеливш, колкото е предполагал, следват преразглеждане на заема или проблеми с погасяването му. Много често на новите предприемачи им се налага да вземат пари на заем от дома или близки хора, както и да използват кредитни карти, за да покриват кредитите си.
По- добрият план е да спестят, колкото е възможно повече за инвестицията си, като не забравят да включат и разходи за издръжка за първите една – две години. Практиката показва, че новият бизнес не носи особено голяма печалба през първите една – две години. Дори и да имате много работа и клиентите ви да плащат навреме, което не винаги е сигурно, то вие по всяка вероятност ще предпочетете да инвестирате по –голямата част от парите обратно в бизнеса – в оборудване, реклама, застраховки и т.н.
2. Започнете с нещо малко
Не наемайте помещения, ако може да работите от друго място, и не наемайте служителите, докато не намерите с какво да ги ангажирате. ( Може да се обърнете към независими изпълнители или временни служители).
Хората, които стартират собствен бизнес на дребно, в гараж или от вкъщи, и създават първите си продукти или услуги повече с труд, отколкото с пари, могат да се насладят на лукса да допуснат неизбежните грешки в малък мащаб. Това е така, защото първите грешки не са ги завлекли в дългове и те обикновено могат да си извлекат поуки и да се продължат напред.
3. Пазете личните си активи
Когато стартирате бизнес сами, вие сте отговорни за всички решения и задължения, които трябва да се поемат. Това включва бизнес кредити, данъци, пари за доставки и наеми, а също и всички съдебни решения, които могат да възникнат срещу бизнеса. Ако не се защитите предварително, кредиторите могат да отнемат личните ви активи или имущество – като колата ви, къщата ви и т.н.
Въпреки че може да се защитите срещу съдебни дела, като направите застраховка за бизнес отговорността, това няма да ви предпази от натрупването на дългове. Ако ще теглите големи кредити и има риск от натрупване на дългове, помислете за форматиране на дружество или за ООД.
4. Изяснете как и дали ще печелите
Трябва да можете да формулирате в няколко изречения как вашия бизнес план ще печели. Новите предприемачи трябва да са наясно с разходите – колко ще се похарчи за оборудване, за наеми, за заплати и т.н. Не се изненадвайте, ако се получи дълъг списък. След това трябва да изясните колко точно трябва да продавате всеки месец, на каква цена, за да покриете тези разходи и да имате адекватна печалба.
5. Направете бизнес план, независимо колко кратък ще е той
Изпълнявайки т. 4, правите първите стъпки към изготвянето на бизнес плана.
Анализът на (приходите и разходите, или анализа на баланса), прогнозите печалба- загуба и тези за притока на средства са водещите при един бизнес план. (Прогнозирайки притока на средства е ключов момент, който ще развие или съсипе компанията ви – Дори и вашият бизнес да има много работа или да пласира продуктите си, ако няма плащания за период от 90 – 180 дни, няма как да оцелеете, ако не сте подготвени за това). С подходящия разчет на притока на средства пред вас, а също и с прогнозите за печалба или загуба, може да се фокусирате върху бизнес идеята си, да я подобрите преди да започнете и да се придържате към нея след това.
Създаването на бизнес план ви позволява да определите какви са разходите ви за стартиране на бизнеса (или колко пари ще трябва да спестите) и какви са маркетинговите ви стратегии ( или как ще достигнете до потребителите, за да реализирате продажби). Ако не можете да направите изчисленията на хартия, то едва ли ще успеете в реалния живот.
6. Постигнете и поддържайте конкурентно ниво
Постигането на конкурентно ниво във фабриката на бизнеса е критичната точка за дългосрочния успех. Някои от начините да постигнете високо ниво е да знаете повече от конкурентите си, да произвеждате продукт, който е трудно или невъзможно да бъде имитиран, да имате възможност да произвеждате или да доставяте продукта по- ефективно от останалите, да имате по- добри локации, да предлагате изключително качество на услугата.
Един от начините да задържите конкурентното си ниво е да пазите търговските си тайни – конфиденциалната информация, която ви дава предимствата пред конкуренцията на пазара. Сред търговските тайни са списъкът с клиентите, методите за анализ на пазара, маркетинговите стратегии, технологиите за производство и т.н.
За да защитите търговските си тайни със закон, трябва да направите стъпки, които да направят информацията конфиденциална. Това включва обозначаване на документите като „конфиденциални”, поставяне на пароли за защита на информацията в компютрите, ограничаване на достъпа на служителите според задълженията им и др.
Друг начин да поддържате конкурентно ниво е да реагирате бързо на лошите новини. Ако видите, че вашият бизнес е пред някаква опасност, трябва да посрещнете „кризата” с готов план незабавно. Това може да включва преместване в нов офис, представяне на нов продукт или услуга или разработване на по- добър подход към клиентите.
7. Документирайте всички споразумения
Дори и да не се задължени от закона да документирате всичко, се постарайте да го направите, тъй като устните споразумения е трудно или невъзможно да бъдат доказани. Формирайте навици за издаване на разходни бележки за всички стоки, услуги, депозити и т.н. без значение за каква сума става въпрос.
8. Наемете и задръжте добри хора
Трябва да бъде ваша цел да наемете и да задържите истински талантливи служители – не просто сравнително компетентни. Висококвалифицираните и ентусиазирани служители са най- малко два пъти, а понякога, по- ценни от служители със средни умения. За да създадете стабилно и щастливо работно място, е от значение не само дали служителите ( или независимите изпълнители) се чувстват справедливо третирани, но и дали бизнесът е достоен за уважение. Служители и изпълнители, които харесват работата си ще ви представят добре в и извън службата. И служителите ще бъдат по- склонни да се доверят и да останат лоялни към един бизнес с позитивна среда, както и да го препоръчат на приятелите си.
9. Обърнете внимание на законния статус на служителите си
Това е особено важно, ако работите с временни служители. Проучете и документирайте отношенията с хората, които работят за вас.
10. Плащайте сметките си рано и данъците навреме
В реалния живот, където репутацията на дадената дума е изключително важен актив, е добра стратегия да плащате сметките си предварително. Така печелите доверие, изграждате положително кредитно досие и си осигурявате сигурност, ако нещата се влошат. Тези предимства тежат повече от какъвто и да било интерес, заради който да задържите парите си до последната минута.
И най-важното – плащайте данъци и осигуровки навреме, особено свързаните със заплатите на служителите.
Източник: NOLO.COM