Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за ноември 2009 г. спрямо октомври 2009 г. е 100.1%, т.е. месечната инфлация е 0.1%, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ). Инфлацията от началото на годината (ноември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е 0.1%, а годишната инфлация за ноември 2009 г. спрямо ноември 2008 г. е минус 0.1% (табл. 1).
Средногодишната инфлация за периода декември 2008 – ноември 2009 г. спрямо периода декември 2007 – ноември 2008 г. е 3.3%.
През ноември 2009 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
· хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.3%;
. алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
· облекло и обувки – увеличение с 0.2%;
· жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.7%;
· жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.3%;
· здравеопазване – увеличение с 0.4%;
· транспорт – увеличение с 1.1%;
· съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
· свободно време, развлечение и културен отдих – увеличение с 0.1%;
· образование – цените остават на равнището от миналия месец;
· ресторанти и хотели – цените остават на равнището от миналия месец;
· разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.1%.
През ноември 2009 г. са се увеличили цените на: сладкарски изделия – с 0.2%, месо от едър рогат добитък – с 0.3%, яйца – с 1.9%, кисели млека – с 0.4%, млечни масла – с 1.3%, домати – с 15.3%, краставици – с 33.9%, зрял чесън – с 5.2%, грозде – със 17.1%, газирани напитки – с 5.2%, леща – с 0.5%, пипер-всички видове – с 31.4% и други.
През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 0.8%, хляб – с 1.0%, брашно и други зърнени продукти – с 0.5%, макаронени изделия – с 0.1%, свинско месо – с 1.4%, птиче месо – с 4.0%, кайма – с 0.3%, риба и рибни продукти – с 0.2%, пресни млека – с 0.4%, растителни масла – с 0.7%, сирене – с 0.3%, цитрусови и южни плодове – с 9.2%, моркови – с 4.5%, ябълки – с 4.7%, зеле – с 12.1%, картофи – с 2.6%, гъби – с 5.3%, захар – с 0.4%, шоколадови изделия – с 0.2%, кафе – всички видове – с 0.4%, минерална вода – с 0.2% и някои други.
В групите на нехранителните стоки и услугите през ноември са се увеличили цените на: обувки – с 0.3%, детско и бебешко облекло – с 0.2%, течни и газообразни горива за битови нужди – съответно с 1.9 и 0.8%, текущ ремонт и поддържане на жилище – с 0.2%, поддръжка и ремонт на ЛТС – с 0.2%, вътрешноселищен обществен транспорт – с 1.2%, бръснаро-фризьорски услуги – с 0.3%, книги – с 1.1%, дизелово гориво – с 2.5%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 3.4 %, автомобилен бензин А95Н – с 2.1%, автомобилен бензин А98Н – с 1.7%, пътнотранспортна застраховка – с 1.0% и някои други.
Намаление е регистрирано при: дамско връхно облекло – с 0.6%, дърва за отопление – с 1.3%, топлоенергия – със 7.4%, бойлери – с 0.4%, стоки и услуги за поддържане на домакинството – с 0.3%, мебели – с 0.3%, автобусен междуселищен транспорт – с 0.3%, хигиенни материали – с 0.2%, телевизионни приемници и антени – с 1.2%, хладилници и фризери – с 0.8%, перални и съдомиялни машини – с 1.5% и други.
През месеца са увеличени цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти – с 0.5%, както и цените на лекарските и стоматологичните услуги – съответно с 0.1% и 0.2%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за ноември 2009 г. спрямо октомври 2009 г. е 100.2%, т.е. месечната инфлация е 0.2%. Инфлацията от началото на годината (ноември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е 1.3%, а годишната инфлация за ноември 2009 г. спрямо ноември 2008 г. е 0.9% (табл. 2).
Средногодишната инфлация за периода декември 2008 – ноември 2009 г. спрямо периода декември 2007 – ноември 2008 г. е 2.9%.
Според ХИПЦ през ноември 2009 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
· хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.3%;
· алкохолни напитки и тютюневи изделия – цените остават на равнището от миналия месец;
· облекло и обувки – увеличение с 0.2%;
· жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.7%;
· жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.3%;
· здравеопазване – увеличение с 0.3%;
· транспорт – увеличение с 0.9%;
· съобщения – цените остават на равнището от миналия месец;
· свободно време, развлечение и културен отдих – увеличение с 0.1%;
· образование – цените остават на равнището от миналия месец;
· ресторанти и хотели – увеличение с 0.1%;
· разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.3%.
Индексът на цените за малката по състав кошница за ноември 2009 г. спрямо октомври 2009 г. е 100.1%, а от началото на годината (ноември 2009 г. спрямо декември 2008 г.) е 96.6% (табл. 3).
През ноември цените на стоките и услугите от малката кошница за най-бедните 20% домакинства са се променили спрямо октомври, както следва:
· хранителни продукти – увеличение с 0.2%;
· нехранителни стоки – увеличение с 0.1%;
· услуги – намаление с 0.2%.
Повече информация може да намерите на http://www.nsi.bg/Cpi/Cpi1109pr.pdf