Нова тенденция – компании вече стимулират служителите да си търсят партньор

Някои дружества дори въвеждат платен отпуск за срещи, както и месечен бонус за същата цел

 

След години на преобладаващо дигитална свързаност и социализация през екрани, започва да се наблюдава една неочаквана, но логична тенденция – работодатели от различни краища на света подкрепят служителите си в търсенето на партньори. Тази промяна не е просто екзотично корпоративно хрумване, а отговор на дълбоки социални и психологически нужди, които оказват влияние върху продуктивността на екипите. Наблюдаваме зараждането на инициативи като платен отпуск за срещи и месечни бонуси, предназначени да насърчат служителите да се срещат и да изграждат връзки в реалния живот. Макар и все още нишови, в някои страни вече съществуват примери, които ясно очертават зараждащата се тенденция и имат потенциала скоро да достигнат и до България.

Още през 2018 г. компанията Hinge въвежда месечен бонус, наречен „date stipend“, за своите служители. Днес този бонус е в размер на 100 щ. долара на месец и има за цел да стимулира служителите да излизат на срещи и да „култивират връзки“ – както в прекия, така и в преносния смисъл. През 2024 г. тайландската маркетинг агенция пък отива още по-далеч, въвеждайки платен отпуск за срещи, известен като „Tinder leave“. Служителите получават свободно време, за да могат да търсят и срещат нови хора извън офиса. Тази новина предизвика широк отзвук и беше отразена от регионални медии, както и от международни издания.

Защо компаниите да мислят за това?

Защото зад пинг-понг масите и плодовете в офиса стои простата истина, че хората работят по-добре, когато имат смислена социална среда и пълноценен личен живот. Офлайн срещите не са „магическо“ решение, но са разбираем, човешки инструмент, който много служители вече активно търсят извън работа и който някои работодатели по света започват да подкрепят.

Връщане към офлайн запознанствата

Паралелно с това се наблюдава и ясен обрат към офлайн запознанствата. По данни на най-голямата в световен мащаб платформа за продажба на билети, присъствените събития за необвързани отбелязват значителен ръст. Платформата отчита силен интерес към „dating“ формати и промяна в поведението на потребителите – хората все повече предпочитат споделени преживявания пред безкрайното „суайпване“ в приложенията. Отделен анализ, фокусиран върху „speed dating“ събитията, посочва значителен скок в посещаемостта между 2022 г. и 2023 г., което е показателно за завръщането на аудиторията към срещите на живо.

Тенденцията в Европа

На Стария континент контекстът също е благоприятен за тази тенденция. Броят на едночленните домакинства расте най-бързо сред всички типове домакинства в ЕС, отбелязвайки 16.9% ръст между 2015 г. и 2024 година. Това е голяма и видима група от хора, за които социалните формати извън работа имат съществено значение. В България тенденцията към по-малки домакинства също е налице. Според НСИ, броят на едночленните домакинства се увеличава от 925 385 през 2011 г., до 1 026 198 през 2021 г., като делът им се покачва с 5% за десетилетие.

Къде сме ние?

У нас се налагат офлайн събитията с ясен формат – бързи срещи, тематични партита, мачмейкинг. Те са лесни за участие (по избор, извън работно време) и се провеждат с модерация и ясни правила. За компаниите е важно, че организацията може да бъде изцяло поверена на външен партньор, без да се засягат лични данни или да се създава натиск върху служителите. В България вече има експертиза в този тип формати – платформата clubr.bg, която организира офлайн събития за запознанства от 2011 г. насам и знае как да превърне първите минути в непринуден разговор.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *