Мобилните приложения - нова златна мина за стартъпите
Изключително бързото развитие на високите технологии през последните години, отвори много потенциални ниши, даващи солидни възможности за печалби. Типичен пример за това е пазарът на мобилни приложения. Доскоро малцина можеха да си помислят, че всеки редови програмист може да изкарва пари от нещо подобно. Сега ситуацията е друга - всяка уважаваща себе си фирма производител на мобилни телефони има собствени смартфони и таблети (нещо средно между лаптоп и смартфон), които все повече се приближават по качество и практичност до преносимите компютри.
Що е то мобилно приложение?
Самите приложения представляват софтуер, с който се дава достъп на притежателите до разнообразно съдържание - олекотени версии на новинарски сайтове, игри, комикси и електронни книги, бизнес, навигационни програми, с една дума почти всичко за което можете да се сетите.
Тенденции
За големият потенциал на развитие категорично говорят цифрите - от 4.2 млрд. долара за 2009 г., постъпленията се увеличават до около 10 млрд. долара през 2010 г., показват данни на изследователската компания IDC, публикувани неотдавна. А през следващите три години се очаква те да нараснат тройно и да достигнат до 35 млрд. долара.
Кои са играчите в този сегмент?
Най-популярният виртуален магазин за приложения е на Apple - App Store, който бе пуснат през 2008-а. Само две години по-късно, девет от всеки десет сваляния на приложения за iPad, iPod и iPhone са дошли именно от него. Преди дни App Store отпразнува специално събитие - изтеглянето на 10 милиардното приложение. Другият голям играч в сектора е Google с неговата операционна система Android.
Как е у нас?
Но да погледнем каква е ситуацията в България. Независимо от кризата, продължава бумът в продажбите на лаптопи, таблети и смартфони. През третото тримесечие на 2010 г. продажбите на преносими компютри в България бележат ръст от 16.8 % в сравнение със същия период на 2009-а. По данни на българските мобилни оператори през 2010 г. са били продадени около 280-320 хиляди смартфона, което е 15 % от всички продадени мобилни телефони.
Първото засега проучване на пазара на мобилни приложения у нас пък бе направено в началото на миналата година и то показа, че 28% от българите използват подобен софтуер. Потребителите инсталират средно по 8.5 приложения, като най-популярните групи са навигацията (44%), новините (42%), времето (36%) и каледнарните отметки (34 на сто).
Показателно е, че фирмите в страната желаят най-вече приложения свързани с НОИ, където хората могат да проверят здравния си статус, данни свързани с осигуряването и т.н. Други пък искат програми които включват плащане на сметки през мобилните телефони и проверка на e-mail и уведомяване.
Сред най-желаните приложения от физическите лица са свързаните с транспорта като например информация за разписанията на автобуси, влакове, самолетни полети, резервации, информация за закъснения и цени. В интерес на истината, част от тях вече е факт. Столичният център за градска мобилност например има вариант на Интернет страницата си разработена специално за iPhone, като програмката дава бързо и лесно информация за движението на градския транспорт в реално време.
Индиректно за бързото развитие на пазара у нас говори още един факт. Според наши източници в момента мобилните ни оператори все повече увеличават приходите си от трафика на минути в Интернет, сваляне на песни и най-различни картинки и друго съдържание.
Български хит в App Store
В същото време като разработки на мобилни приложения, страната ни има с какво да се похвали. В края на миналата година приложение за мобилни устройства, разработено от български специалисти, влезе в класацията на 10-те най-изтегляни програми от Интернет магазина за продукти на Apple в САЩ.
Програмката, наречена "Safe Travel", спомага за по-безопасното пътуване на собственика на мобилното устройство и спестява притесненията на роднини и приятели. За целта трябва да бъде въведена началната и крайната точка на пътуването, а софтуерът изчислява автоматично колко време ще отнеме придвижването до желаната дестинация, в зависимост от превозното средство, което се използва - автомобил, колело или пеша. Ако по някаква причина човекът не пристигне навреме, 15 минути по-късно софтуерът алармира, че може нещо да му се е случило и изпраща съобщения на най-близките му хора да го търсят, като ги информира за последното му местонахождение.
Когато потребителят наближи целта си, програмата известява автоматично близките, че е пристигнал. Ако закъснява, софтуерът му напомня да коригира планирания час на пристигане. Отскоро пък притежателите на iPhone, iPod touch и iPad вече могат да ползват българско приложение-игра за учене по японски език.
Още: мобилни услуги, мобилни приложения, мобилни оператори, бизнес, мобилни телефони, мобилни решения, мобилни експерти, android, android application, android app, bada, samsung bada, iPhone, iPhone app, приложение за iPhone, iPhone 5, apple, google, Microsoft, Nokia
blog comments powered by Disqus-
Събития
Русенски младежи ще се докоснат до програмирането и блокчейн технологиите
Успешни професионалисти ще запознаят тийнейджърите с дигиталните технологии и с възможностите за кариера в сектора
-
Интервю
NFT e липсващият елемент в дигиталното изкуство (интервю)
Интервю с Калоян Тошев MZK, първия български артист с успешна NFT кампания
Анкета на деня
Доволни ли сте от стартъп финансирането по JEREMIE?
Производство и ремонт на авторадиатори Сливен
efbet
кърти чисти извозва софия
кърти чисти извозва
Онлайн казино Palms